معاونت دانشجویی فرهنگی / شرح وظایف و روش های کار

 

     معاون

1.       راهبری و نظارت بر حسن اجرای کلیه فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه در سطوح استادان، دانشجویان و کارکنان مطابق با مصوبات، مقررات و آئین­نامه­های مربوط و با همکاری سایر نهادهای ذی­ربط؛

2.       تطبیق و اجرای سیاست­های راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستادهای تعمیق و گسترش فرهنگ و مبانی قرآنی و اسلام در دستگاه­ها در حوزه مسائل فرهنگی، قرآنی و اجتماعی؛

3.       برنامه ریزی جهت مدیریت و ارتقای امور صنفی، رفاهی، بهداشتی و سلامت دانشجویان دانشگاه و رصد و ارزیابی وضعیت­ امور مربوطه ؛

4.       رصد وضعیت کلی قرآنی، فرهنگی، تربیتی، اجتماعی و سیاسی دانشگاه و همچنین انجام مطالعات و پژوهش­های لازم با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه به منظور برنامه­ریزی وسیاست­گذاری فعالیت­های فرهنگی جهت گسترش و تعمیق ارزشهای اسلامی- ایرانی- انقلاب در همه سطوح دانشگاه و ارائه گزارش لازم به شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه؛

5.       ایجاد ارتباط و همکاری هرچه بیشتر با مراکز، موسسات و نهادهای فکری، قرآنی، فرهنگی و انقلابی؛

6.       برنامه­ریزی به منظور توسعه آموزش­های قرآنی، فرهنگی، سیاسی و اخلاقی از طریق برگزاری کلاس­های آموزشی و سمینارها و مجامع قرآنی، فرهنگی، فکری و سیاسی دانشگاهی با استفاده بهینه از توان موجود نهادهای اسلامی و انقلابی و نظارت بر آنها؛

7.       فراهم آوردن زمینه ترغیب عناصر دانشگاه به منظور حضور در صحنه­های مختلف علمی، سیاسی و فرهنگی جامعه؛

8.       اهتمام به ترویج فرهنگ گفتگو، نقد روشمند، آزاداندیشی و گسترش زمینه ارتباط دانشگاهیان با صاحب نظران علمی، قرآنی، فرهنگی و سیاسی؛

9.       مدیریت محتوایی شورای فرهنگی و اجتماعی از طریق تسهیل در فرآیند تصویب طرح­ها، پیشنهاد برنامه­های لازم و پیگیری وظایف محوله؛

10.    پیگیری ابلاغ مصوبات، مقررات و آیین­نامه­ها و اطلاع­رسانی به واحدهای مرتبط در داخل یا خارج دانشگاه با هدف ایجاد هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای آنها و ارائه گزارش ارزیابی به شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه؛

11.    راه اندازی و مدیریت فرآیند مشاوره امور دانشجویی دانشگاه در زمینه­های تحصیلی، رفاهی، سلامت و نظارت بر فعالیت های مربوط در این حوزه؛

12.    زمینه سازی جهت مشارکت، همراهی و همدلی دانشجویان برای ارتقای وضعیت دانشگاه؛

13.    انجام سایر امور محوله و ارجاعی از سوی مقام مافوق وارائه گزارش عملکرد از فعالیت های حوزه کاری به ایشان.

1-2-مسؤل دفتر و کارشناس فرهنگی

1.       انجام و پیگیری کلیه مکاتبات با اختیارات محوله معاونت و نیز پیگیری کلیه جلسات(تشکیل جلسه، تنظیم صورتجلسه، پیگیری مصوبات و....)؛

2.       پیگیری امور اداری ـ مالی و پشتیبانی بخش‌ها و هماهنگی بین مدیران و کارشناسان معاونت؛

3.       ایجاد سیستم نظارت و ارزشیابی مستمر دانشکده­ها در حوزه فرهنگی بر اساس شاخصه­های کمی و کیفی وزارتی و نیز شاخصه­های خاص حوزه معاونت؛

4.       تعامل با معاونت های دانشگاه، نهادهای دانشگاهی و کشوری، اهتمام به فعال کردن محتوای تفاهم نامه­های فیمابین دانشگاه و مراکز فرهنگی و قرآنی؛

5.       انعکاس اخبار معاونت به خبرگزاری­ها و پایگاه­های خبری با هماهنگی معاون؛

6.       سازماندهی نشست­های تخصصی حوزه فرهنگی و شوراهای داخلی و خارجی؛

7.       مشارکت در برگزاری جشنواره ها، همایش ها و کارگاه ها؛

8.       ساماندهی کلیه امور معاونت دانشگاه؛

9.       تعامل با کارشناسان فرهنگی دانشکده­ها در اجرای مصوبات، ابلاغیه ها و ...؛

10.    برنامه­ریزی برگزاری کرسی­های نظریه­پردازی و آزاداندیشی در تعامل با دفتر اداره همکاری­های علمی حوزه پژوهش دانشگاه با شناسایی چهره­های صاحب­نظر در دانشگاه و خارج دانشگاه؛

11.    برنامه­ریزی تقدیر از کارشناسان برتر دانشکده ها، اساتید فعال فرهنگی و قرآنی و دانشجویان فعال فرهنگی و قرآنی؛

12.    مشارکت در برگزاری دوره های مستمر بازآموزی کارشناسان حوزه فرهنگی؛

13.    انجام سایر امور محوله و ارجاعی از سوی مقام مافوق وارائه گزارش عملکرد از فعالیت­های حوزه کاری به ایشان.

v     مسئول دفتر در امور دفتری،  مسئول پیگیری امور معاون و  در امور کارشناسی، پیگیری امور مربوط به حوزه مسئول مافوق را به ­عهده دارد و موظف است به تناسب نوع کار، به هریک از مسئولین گزارش لازم را ارائه دهد.


1)مدیریت امور فرهنگی و اجتماعی

2-1- مدیر و کارشناس

1.       مطالعات، برنامه­ريزی و اجرای برنامه­هاي متناسب با نيازها، رشد، آگاهی و تقويت توان تجزيه و تحليل دانشگاهيان در حوزه مسائل فرهنگی اجتماعی و سياسی(کرسی آزاداندیشی، نشست های عقیدتی سیاسی، یادمان های شهدا، آموزش خانواده و ....)؛

2.       تدوين و اجرا طرحهای، تحقیقاتی و نظرسنجی علمی در جهت افزايش مشارکت سازمان­يافته دانشجويان در فعاليتهای اجتماعی، سياسی و فرهنگی دانشگاه؛

3.       ارتباط مستمر با تشکلهای اسلامی و کانونهای اجتماعی دانشجويان در جهت حمايت مادی و معنوی از فعاليتهای مفيد و سازنده آنها؛

4.       بررسی هنجارها، چالشها، آسيبها، شبهات اعتقادی و بحرانهای فرهنگی اجتماعی حاکم بر جامعه دانشگاهی و تدوين و ارائه طرح­های راهبردی جهت مقابله با آنها؛

5.       برنامه ريزی و اجرای برنامه های مفيد برای دانشجویان در مناسبتهای ملی، مذهبی، جشن فارغ­التحصیلان و ازدواج؛

6.       نظارت و پيگيری مستمر در امر اجرای بخشنامه­ها، آيين نامه­ها و دستورالعملهای شورای انقلاب فرهنگی و مصوبات شورای فرهنگی دانشگاه در حوزه مسائل قرآنی، فرهنگی، سياسی واجتماعی مرتبط با دانشگاه؛

7.       مطالعه و برنامه­ريزی جهت ايجاد و گسترش کانونهای دينی، معرفتی، قرآنی، فکری و مطالعاتی وتدوين طرح مناسب جهت ترويج فرهنگ تحقيق و تفکر و گفتگو درآحاد عناصر دانشگاهی و اصلاح ساختارها و روش­های اجرایی در حوزه فعالیت­ها؛

8.       مطالعه، برنامه­ريزی و پيگيری جهت ايجاد بسترهای مناسب برای شکوفايی استعدادهای هنری و ادبی دانشجويان وايجاد تسهيلات لازم به منظور حضور فعال دانشجويان درهمايش­ها، بخش فرهنگی، ادبی و هنری جشنواره سراسری وقف، جوان برتر، مراسم وبرنامه­های دينی سراسری و منطقه­ای و..؛

9.       ارزيابی فعاليتها و برنامه های فرهنگی و دينی از حيث کار آيی و اثر بخشی و ارائه طرح های لازم جهت ارتقاء سطح آنها با همکاری واحد ذيربط؛

10.    برنامه­ريزی به منظور برگزاری اردوها(تفریحی، زیارتی، یکروزه و ....)، مسابقات(حدیثی، قرآنی، زیارت عاشورا، معارفی و...) و دوره­های آموزشی فوق­برنامه دانشجويان با اولويت آموزشهای تکنولوژی ارتباطات (رايانه اينترنت) و زبان­های خارجی؛

11.    ارتباط و هماهنگی با مؤسسات فرهنگی، محققان و متخصصان صاحب نظر به منظور بر قراری مبادلات فرهنگی و بهره مندی از تجربيات مفيد وشرکت در جلسات؛

12.    سرپرستی گروه تدوين برنامه مديريت استراتژيک حوزه مديريت فرهنگی و نظارت مستمر بر حسن اجرای مراحل مختلف آن؛

13.    برنامه ریزی، پیگیری و ثبت اطلاعات دانشجویان در فرم الکترونیکی پایش جهت استعدادسنجی آموزشی و بکارگیری دانشجویان مستعد؛

14.    پیگیری لازم به منظور ايجاد، راه­اندازی و اداره سايت اطلاعاتی مديريت فرهنگی و فوق برنامه دانشگاه؛

15.    انجام سایر امور محوله و ارجاعی از سوی مقام مافوق وارائه گزارش عملکرد از فعالیت های حوزه کاری به ایشان.

3)مدیریت امور دانشجویی

3-1- مدیر

1.       تهیه برنامه و تقویم کاری اداره امور دانشجویان با هماهنگی معاونت دانشجویی و ارائه پیشنهاد و نظارت بر اجرا؛

2.       همکاری در تهیه برنامه جامع تربیتی دانشجویان بر اساس برنامه جامع و به هم پیوسته تعلیم و تربیت آنها؛

3.       تهیه و تدوین و به روز رسانی آیین نامه ها، مقررات و دستورالعملهای مورد نیاز اداره امور دانشجویان و ارائه به مراجع ذیربط و نظارت بر اجرای مصوبات مربوط؛

4.       برنامه ریزی و سازماندهی امور ارتباط با خانواده­های دانشجویان؛

5.       مطالعه و بررسی درباره مشکلات و مسائل دانشجویی و برنامه ریزی به منظور حل آنها و ارائه پیشنهادها به مراجع مربوط؛

6.       نظارت بر اجرای برنامه­ها و عملیات مصوب ادارات وپرسنل تحت نظر از قبیل طرح سالیانه اسکان دانشجویان، بیمه و وام­های دانشجویی و امور بهداشتی و مشاوره­ای و دیگر برنامه­های موجود در این حوزه؛

7.       دبیری کمیته انضباطی و تشکیل جلسات آن؛ نظارت بر انتخابات شورای صنفی دانشکده ها؛

8.    نظارت بر حراست فضاهای دانشجویی، کمیت و کیفیت مواد غذایی، برنامه­های ورزشی، جلسات کمیسیون موارد خاص، نظرسنجی­ها و..و ارائه گزارش­های مربوطه؛

9.       تهیه پیش­نویس قراردادهای رفاهی دانشجویان با همکاری مسئولان ذیربط، ارائه به مراجع مربوط و نظارت بر اجرای آنها پس از تصویب؛

10.    ایجاد ارتباط و زمینه­های همکاری با سایر مراکز مرتبط خارج از دانشگاه به منظور ارتقاء کمی و کیفی خدمات رفاهی دانشجویان و بهینه سازی فعالیتهای جاری و جذب امکانات خارج از دانشگاه؛

11.    ارائه برنامه­های لازم به منظور ساماندهی امور رفاهی، تغذیه، تربیت بدنی و امور خوابگاه های دانشجویی دانشکده­ها و نظارت بر آن با بهره گیری از سامانه های الکترونیکی به روز و کارآمد؛

12.    پاسخگویی به کلیه امور مرتبط با مشمولین دانشجویان و استعلامات کتبی دانشجویان مرتبط با حوزه معاونت دانشجویی از داخل و خارج دانشگاه؛

13.    نظارت بر صدور معرفي نامه و كارت دانشجویی، تغذیه و ورود به خوابگاه­ها براي دانشجويان متقاضي خوابگاه؛

14.    نظارت بر فعالیتهای مربوط به خوابگاهها(درخواست، انتصاب، و تحویل، تجهیز خوابگاه به سیستم­های نظیر ارتباطی اینترنت، تلفن، تخلیه، تعمیرات، اجاره، بهداشت غذا و ...، برنامه های فرهنگی، ورزشی، فوق برنامه و...)؛

15.    استفاده از تجارب ارزشمند ساير دانشگاهها و موسسات آموزشي عالي در زمينه خدمات رفاهي دانشجويان؛

16.    انجام سایر امور محوله و ارجاعی از سوی مقام مافوق وارائه گزارش عملکرد از فعالیت های حوزه کاری به ایشان.

3-1-1-کارشناس دانشجویی( صندوق رفاه، خوابگاه، شورای صنفی )

1.       ثبت نام وامهای دانشجویی، تحصیلی، ودیعه مسکن، ضروری، ازدواج، حج، زیارت و موارد خاص؛

2.       صدور دفترچه اقساط و تسویه حساب وامهای دانشجویی؛

3.       بهره­گیری از تمامی ظرفیت­های سامانه­های نرم افزاری(اتوماسیون، گلستان و...) در امور مرتبط با حوزه کاری؛

4.       ثبت نام و انعقاد قراردادهای بیمه دانشجویی؛

5.       تهیه و تنظیم لیست مشمولین و پیگیری امور مربوط به آن؛

6.       پیگیری های لازم و انجام ثبت نام شورای صنفی دانشجویان؛

7.       برگزاری برنامه­های هفته خوابگاههای دانشجویی، تربیت بدنی، روز دانشجو، شناسایی نخبگان ورزشی دانشکده­ها و دیگر برنامه های مرتبط در این حوزه؛

8.       صدور معرفي نامه و كارت دانشجویی، تغذیه و ورود به خوابگاه­ها براي دانشجويان متقاضي خوابگاه؛

9.       پیگیری، بررسی و انجام کلیه امور مرتبط با فعالیت­های خوابگاه­های دانشجویی(درخواست، انتصاب، و تحویل، تجهیز خوابگاه به سیستم­های نظیر ارتباطی اینترنت، تلفن، تخلیه، تعمیرات، اجاره، بهداشت غذا و ...، برنامه های فرهنگی، ورزشی، فوق برنامه و...)؛

10.    انجام سایر امور محوله و ارجاعی از سوی مقام مافوق وارائه گزارش عملکرد از فعالیت های حوزه کاری به ایشان.

3-1-2-کارشناس دانشجویی(تغذیه، کمسیون موارد خاص، کمیته انضباطی)

1.       اداره تغذیه دانشگاه(ثبت نام متقاضی کارت تغذیه، اعلام آمارهای موردنیاز، اعتبارات کارت، تسویه و ..)؛

2.       نظارت بر کمیت و کیفیت مواد غذایی در سلف سرویس­ها، خوابگاه­ها و امور بهداشتی؛

3.       پیگیری، بررسی و اجرای کمیسیون بررسی موارد خاص دانشگاه؛

4.       پیگیری، بررسی و اجرای کمیته انضباطی دانشگاه؛

5.       بهره­گیری از تمامی ظرفیت­های سامانه گلستان، اتوماسیون و...در امور مرتبط با حوزه کاری؛

6.       انجام سایر امور محوله و ارجاعی از سوی مقام مافوق وارائه گزارش عملکرد از فعالیت های حوزه کاری به ایشان.

 

3-1-3-کارشناس مشاوره و درمان

1.       پیگیری و نظارت بر اجرای طرح کارنامه سلامت دانشجویان جدیدالورود( مشاوره و تعیین وضعیت روحی روانی هر جدیدالورود بوسیله متخصص روانشناس با جمع­بندی و نتیجه گیری پرسشنامه)؛

2.       تهیه و تنظیم و ابلاغ آیین نامه کاربردی مشاوره، قرارداد جامع مشاوران و تهیه کاربرگهای مراجعه کنندگان و نظرخواهی مشاوران؛

3.       برگزاری جلسات عمومی مشاوره در هر دانشکده در هر ترم دونوبت؛

4.       پیگیری و نظارت بر حسن اجرای جلسات مشاوره خصوصی در دانشکده­ها؛

5.       راه اندازی و پشتیبانی زیرسایت مشاوره دانشگاه(مدیریت محتوایی)؛

6.       مشاوره تلفنی و فضا مجازی(الکترونیکی)؛

7.       درخواست و پیگیری برگزاری مراسم مربوط به مشاوره در ایام خاص مثل هفته مشاوره، هفته خوابگاه و...؛

8.       رسیدگی و پیگیری مشکلات حاد روحی، روانی دانشجویان و حل و فصل نمودن اتفاقات مربوط به دانشجویان و کارکنان(مشکلات اخلاقی، پوچ­گرایی و...)؛

9.       تلاش برای تشکیل و شرکت در جلسات کمیته هماهنگی مداخله در رفتارهای خودآسیب­رسان؛

10.    بازدید از دانشکده­ها و بررسی وضعیت مشاوره در دانشکده­ها و دانشجویان در موارد مورد نیاز؛

11.    انجام سایر امور محوله و ارجاعی از سوی مقام مافوق وارائه گزارش عملکرد از فعالیت های حوزه کاری به ایشان.

 

مطالب مرتبط
اخبار و اطلاعیه های مرتبط
سامانه های مرتبط دانشجویی فرهنگی