بستن

چهارشنبه ٢٤ مهر ١٣٩٨
اخبار > فعالیت های معاونت پژوهش دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
 


  چاپ        ارسال به دوست

فعالیت های معاونت پژوهش دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

 

به گزارش پایگاه قرآنی دانشگاهی ایحا، دکتر علیرضا کاوند یکی از مدیران موفق در عرصه پژوهش در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و عرصه های علمی و دانشگاهی است که تاکنون بیش از 80 مقاله کنفرانس، 71 مقاله ژورنالی و 22 کتاب از ایشان به دست جامعه علمی کشور رسیده است.
وی که عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم نیز هست، به تازگی از سوی ریاست به سمت معاون پژوهش و فناوری دانشگاه منصوب شده است. در همین راستا گفت وگویی با این فرهیخته علمی و پژوهشی ترتیب داده ایم که متن این گفت و گو تقدیم علاقه مندان می شود.


ایحا ـ لطفا درباره سابقه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و زمان تشکیل این معاونت توضیحاتی ارائه بفرمایید.
از سال 87 دانشگاه، به دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تبدیل شده است و دانشکده های علوم قرآنی ذیل یک دانشگاه جامع ساماندهی شدند.
تا قبل از آن، دانشکده های علوم قرآنی به صورت پردیس‌های وابسته به دانشکده تهران فعالیت می‌کردند.
نکته دیگر اینکه در سال 87 به جهت اینکه دانشگاه یک حالت متمرکز پیدا کرد و به صورت ستادی در قم و تهران فعالیت خود را ادامه داد؛ دانشکده‌های تابعه هم ذیل یک دانشگاه قرار گرفتند و دفتر مرکزی آن در قم و تهران بود و اینکه مجموعاً تعداد زیادی از دانشکده‌های علوم قرآنی ذیل این دانشگاه فعالیت خود را ادامه دادند و دفتر تهران و قم به صورت ستادی معاونت‌های اصلی دانشگاه را در خودش داشت.
منتها بعد از مدتی که دفتر مرکزی در تهران جمع شد و در قم متمرکز شد، دفتر مرکزی دانشگاه در خود قم ادامه کار داد و فعالیت‌های ستادی دانشکده‌ها  در خود قم متمرکز شد.
ما در همان سال 87 یا 88 که دانشگاه تبدیل به یک دانشگاه واحد شد، معاونت پژوهش و فناوری فعالیت‌های دانشکده‌ها را از حیث پژوهشی و فناوری اطلاعات رصد می‌کرد و خط مشی‌ها و سیاست‌هایی را به آن‌ها ابلاغ می‌کرد و بر فعالیت دانشکده‌های علوم قرآنی و حوزه پژوهشی آن‌ها نظارت می‌کرد، بویژه در معاونت پژوهش و فناوری.


ایحا ـ شما از چه دوره ای وارد فعالیت های پژوهشی در دانشگاه شدید؟
در سال 91 در دوره آقای دکتر عابدی، من آمدم و در حوزه مدیریت پژوهش شروع به فعالیت کردم؛ از سال 91 به بعد منشورات دانشگاه، یعنی کتاب‌های دانشگاه شروع به تولید شد و ما در سال 92 و 93 کتاب‌هایی را که متخذ از پایان‌نامه‌های اساتید و متخذ از کارهای مشترک پژوهشی اساتید یا کارهای پژوهشی منفرد اساتید بود در سال 92 منتشر کردیم و در سال 92 و 93 تقریباً 15 عنوان کتاب بعد از گذشت سه دهه از فعالیت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم یا دانشکده های علوم قرآنی تولید شد که می‌توان گفت که آن‌ها اولین منشورات دانشگاه ما است.
قبل از آن هم دانشگاه از دهه هفتاد، مجلاتی به صورت تقریباً پیوسته به اسم «پژوهش‌نامه علوم و معارف قرآن کریم» چاپ کرده بود، که قبلاً اسمش پیام جاودان بود و شماره‌هایش به ترتیب تا شماره 15 منتشر شد و بعد از آن برای اخذ مجوز علمی پژوهشی از وزارت علوم اقدام شد که تا الان هنوز گرفتن این مجوز محقق نشده است؛ در کنار این، دو مجله دیگر هم بود که آن‌ها هم با دو انجمن بود، انجمن زبان‌شناسی ایران و انجمن مطالعات عرفانی؛ دو مجله با آن‌ها شروع به همکاری شد ولی این‌ها هم علیرغم پیگیری‌های مکرر به این جهت که دانشگاه ما دانشیار نداشت و با توجه به ضوابط آن موقع وزارت علوم نتوانستیم مجوز علمی پژوهشی برای آن دو مجله هم بگیریم.
این فعالیت‌ها برای تولید مجلات با درجه علمی پژوهشی و تولید 15 عنوان کتاب، در فاصله سال‌های 92 تا 94 صورت گرفته است که در زمان تصدی آقای دکتر اکبری معاونت پژوهش بوده است که من هم مدیر پژوهش بودم.
در آن زمان مدیریت انتشارات داشتیم، دو مدیریت در سال 92 و 93 و 94 با عنوان مدیریت پژوهش و مدیریت انتشارات داشتیم.
از سال 94 به بعد هم بعد از مدتی یک سری از کتاب‌ها به منشورات دانشگاه اضافه شد و الان در سال 98 تعداد منشورات دانشگاه به آن چیزی که به صورت قطعی مکتوب شده است بالغ بر 21 عنوان کتاب است که بقیه این‌ها هم یک بخش معدودی، به صورت محدود با تعداد پایین مجوزهایی گرفته شده و چاپ شده است؛ اما آنچه که به صورت قطعی می‌توانیم بگوییم تا الان از سابقه معاونت پژوهشگاه 21 عنوان کتاب منتشر شده است که عموماً اسم این کتاب‌ها و اطلاعاتشان هم در اخبار و خبرگزاری‌ها هست.

از سال 94 تا کنون حدود چهار سال، دانشگاه مدیریت انتشارات نداشت و فعالیت‌های نشر و تولید کتاب ذیل مدیریت انتشارات انجام نمی‌شد، چون فقط پست مدیریت امور پژوهشی متصدی این کار بود.
در سال 98 با توجه به تصویب چارت دانشگاه، معاونت پژوهش و فناوری، دو مدیریت در خودش دارد که یکی مدیریت امور پژوهشی و فناوری است و یکی هم مدیریت کتابخانه ها و انتشارات است که قرار است که کلیه فعالیت‌های نشر و تولید کتاب و مجله ذیل این مدیریت انجام شود.


ایحا ـ رشد و جهش علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم از چه زمانی مشهودتر شد؟
باید اشاره کنم در دوران گذشته فعالیت‌های بسیار خوبی انجام شده است، از دوره آقای دکتر شریفی، دکتر آکوچکیان، دکتر اکبری، دکتر نقیب و دکتر امانی، فعالیت‌های زیادی در معاونت پژوهش برای پیشبرد برنامه‌های پژوهشی دانشگاه صورت گرفته است، سیاستگذاری‌ها، نظارت‌ها، تولید کتاب‌های مختلف و مجلات مختلف با درجه‌های مختلف فعالیت‌های ارزشمندی صورت گرفته است و رتبه دانشگاه با قرائن و شواهد موجود، از سال 92 تاکنون، در بین دانشگاه‌های هم تراز خودش جهش خیلی بالایی داشته و این رتبه را می‌توانیم در آمار رتبه‌بندی دانشگاه‌ها ببینیم.
آن چیزی که برای ما حائز اهمیت است این است که دانشگاه ما پس از گذشت چهار دهه از فعالیت خودش از دهه شصت تا الان، امروزه شاید به تعبیر من در ده سال اخیر توانسته است خودش را از حیث علمی خیلی بالا بکشد، هم بتواند دانشجویان خود را رشد دهد و هم بتواند سطح توان آموزشی و پژوهشی اساتید خود را ارتقا دهد و هم بستری مناسب و شایسته را برای فعالیت پژوهشی اساتید و دانشجویان فراهم کند.
از سال 91 تا الان که هفت سال است؛ دانشگاه ما چندین دوره همایش بین‌المللی پژوهشهای قرآنی را برگزار کرده که قبل از آن دانشگاه امام صادق متولی این همایش بوده و از سال 91 به بعد دانشگاه ما متولی این همایش شده است.
ما از دوره هفتم تا دوازدهم همایش را خودمان برگزار کرده‌ایم، چه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی و چه در مدرسه امام کاظم(ع) در قم و چه در مجتمع عالی امام خمینی(ره) قم که مکان برگزاری همایش ما بوده است و شاید هر سال از سال 91 تا حالا بیش از هفتصد مقاله هر ساله از سراسر کشور و خارج از کشور دریافت داشته‌ایم حتی در یک دوره، بیش از 1000 مقاله داشتیم و این هم یکی از دستاوردهای هفت ساله اخیر دانشگاه ما است که توانسته‌ایم در سراسر کشور پژوهش‌های قرآنی را توسعه و رشد دهیم و فرهنگ قرآنی را در داخل و خارج از کشور تعمیق بخشیم. این هم از نکات مثبت دوران معاونت‌های سابق و اسبق دانشگاه است.
لکن با توجه به شرایط دانشگاه و اینکه دانشگاه ما رفته رفته به صورت تخصصی‌تر فعالیت می‌کند مصوبه هیأت رئیسه دانشگاه این بود که همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی دو سالانه باشد نه هر سال و به صورت بسیار تخصصی‌تر با ارائه کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد و نظر با شرکت اساتید بین‌المللی و اساتید داخلی کشور خودمان باشد و یک فضای بسیار نقادانه و عالمانه و با هم افزایی فراوان برای مخاطبان فراهم شود؛ شاید یک چیزی شبیه نشست‌های تخصصی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور اساتید برجسته قرآنی در کشور و خارج از کشور که ان‌شاء‌الله ما در سال 99 به این جهت که قرار شد دو سالانه برگزار شود، برنامه‌ای برای پژوهش‌های قرآنی نداریم، در سال 1400 برای دوره سیزدهم برنامه خواهیم داشت.
بنابراین سال 99 این همایش را نداریم و سال 1400 هم به صورت نشست‌های تخصصی و کرسی‌های نظریه‌پردازی این همایش بین‌المللی را برگزار خواهیم کرد و یک نشست تخصصی و همایش بین‌المللی قطعاً خواهد بود منتها با شرایط و ضوابط جدید برگزاری یک همایش و سمپوزیوم علمی.


ایحا ـ دوران جدید معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه را چطور ارزیابی می کنید؟
در خصوص دوران جدید ضمن تشکر از زحمات ارزشمند معاونان سابق دانشگاه که الحق و الانصاف تلاش بسیار زیادی را برای پیشبرد برنامه‌های پژوهشی و فناوری دانشگاه داشتند و ضمن تشکر از برادر ارجمندمان دانشیار دانشگاه آقای دکتر امانی که در دوره دو ساله معاونت پژوهش، تلاش بسیار زیادی را برای رشد حوزه پژوهش دانشگاه و ریل‌گذاری فعالیت‌های پژوهشی و اصلاح آیین‌نامه‌ها و فعالیت‌های دیگر انجام دادند.
از ابتدای مهرماه امسال(سال 98) با توجه به شرایط تصویب چارت، ما مدیریت انتشارات و مدیریت امور پژوهشی و فناوری خواهیم داشت که اینجا، فناوری هم به معنای تولید علم کاربردی و کارآفرینی است و به حوزه پژوهش و فن آوری، با نگاه دقیق‌تری توجه می‌کنیم.
ایحا ـ برنامه های شما در  معاونت پژوهش و فناوری چگونه خواهد بود؟
آن چیزی که به عنوان برنامه‌های معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه با اولویت بندی می‌خواهم اشاره کنم، اینکه ما طبق مصوبه هیأت رئیسه و تصویب شورای راهبردی و تصویب مدیریت طرح و برنامه سازمان اوقاف و امور خیریه یک سری برنامه‌ها برای سال 98 دیده‌ایم که البته بخشی از سال طی شده است؛ این برنامه ها را اشاره می‌کنم؛ در واقع برنامه معاونت پژوهش در سال 98، عنوان برنامه‌هایش به این صورت است.
تأمین و توسعه منابع علمی مبتنی بر فناوری اطلاعات، تأمین منابع و تجهیز کتابخانه‌ها، ساماندهی و برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی، حمایت از انتشارات و نشر آثار و دستاوردهای علمی دانشگاه، اجرای سیاست‌های تشویقی و اعطای پژوهانه، برگزاری دوره‌های دانش آفزایی و کارگاه‌های مهارت افزایی، و تشکیل شوراهای تخصصی درون معاونت پژوهش.
این‌ها برنامه‌های سال 98 دانشگاه در حوزه پژوهش است و معاونت پژوهش و فناوری ملزم به اجرای این برنامه‌ها هست.


اهدافی که از این برنامه‌ها رقم می‌خورد این است:
1-   
افزایش دسترسی به منابع و پایگاه‌های علمی معتبر
2-   
آزاد اندیشی، نقد آرا و نظریه‌پردازی در تولید علم در راستای گسترش مرزهای دانش قرآنی
3-   
تقویت انتشارات، بهبود فرآیند نشر و نظام توزیع تولیدات علمی دانشگاه در عرصه ملی و بین‌المللی
4-   
افزایش تولیدات علمی و فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیأت علمی و دانشجویان
5-   
ارتقای سطح دانش و مهارت پژوهشی اعضای هیأت علمی
6-   
توسعه زمینه‌های آموزش پژوهش محور، کارآمد و مهارت افزا


این‌ها اهداف معاونت پژوهش در سال 98 است و ریز برنامه‌هایی هم دیده شده است که به آن‌ها اشاره نمی‌کنم.
با توجه به شرایط دانشگاه و با توجه به افقی که در سند راهبردی دانشگاه و اسناد بالادستی معاونت پژوهش دیده شده است، اولویت‌هایی را از میان این برنامه‌ها و این اهداف، برای معاونت پژوهش در نظر گرفته‌ایم که در شش ماهه دوم سال 98 و شش ماهه اول سال 99 به آن می‌پردازیم.


ایحا ـ اولویت های شما در اجرای برنامه ها چیست؟
اولویت اول ما در بین برنامه‌ها، تولید مجلات علمی با درجه الف و ب در سطح داخلی و بین‌المللی است که مشترک با برخی از پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های سطح اول کشور از جمله با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه امام صادق(ع) است که ما تفاهم‌نامه‌هایی را با این دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها امضا کرده‌ایم که در حال نهایی سازی است که امیدواریم به سرانجام برسد.
در تولید کتاب هم به صورت مشترک با آرم مشترک و در قالب همکاری مشترک، با همین مجموعه‌ها در حال تفاهم‌نامه و عقد قرارداد هستیم که ان‌شاء‌الله در سطح رئیس دانشگاه و رئیس پژوهشگاه و دانشگاه طرف مقابل این دانشگاه اتفاق خواهد افتاد.

همین طور ما با انجمن علمی قرآن و تحول علوم وابسته به دانشگاه صنعتی مالک اشتر تفاهم‌نامه‌ای را نهایی سازی کرده‌ایم که برای تولید مجله مشترک و تولید کتاب مشترک بستر را فراهم می‌کند.
در حال حاضر 8 مجله داخلی در حد رتبه الف و ب داریم که در حال رایزنی با وزارت علوم جهت اخذ مجوز رتبه الف و ب برای این مجلات هستیم.
این 8 مجله داخلی، بعضی با مجموعه‌های دیگر هم همکاری داریم که به عناوین بعضی از آن‌ها اشاره کردم که به صورت مشارکتی انجام می‌شود؛ این مجلات هم به این جهت که بعضی یک کار مشترک با یک مجموعه دانشگاهی و پژوهشگاهی هست امیدواریم که به لطف خدا هر چه زودتر به سرانجام برسانیم. چند مورد از آن را هم احتمالا تا دیماه به بهره‌برداری برسانیم.


ایجاد کتابخانه دیجیتال با هدف خدمت‌رسانی پژوهشی به دانشگاهیان در دستور کار
اولویت دوم ما در معاونت پژوهش، کتابخانه دیجیتال با هدف خدمت‌رسانی پژوهشی به دانشگاهیان در داخل دانشگاه خودمان و سایر دانشگاه‌ها با چهار محور تمرکز بر منابع ارجاعی، منابع ارجاعی توصیفی، منابع باز و منابع مشترک به صورت تعاملی و با تمرکز بر فراخوان‌های مرتبط با رسالت دانشگاه است، که در واقع مهمترین دستاوردهای دانشگاه را در حوزه کتاب و پایان‌نامه با شرایط خاصی برای مخاطبان قابل استفاده خواهیم کرد.
ما این چهار بخش را در سامانه کتابخانه دیجیتال خواهیم داشت که جزئیات آن را در جلسات بعدی خدمت شما اشاره می‌کنم.
هدف ما از کتابخانه دیجیتال حرکت به سمت پژوهش درآمدزا نیز هست و به نوعی کارآفرینی و ایجاد بستر مناسب جهت ارائه و عرضه تولیدات اساتید و پژوهشگران دانشگاه با نگاه اقتصادی است.
در فرموده‌های مقام معظم رهبری به عنوان یک اندیشمند برجسته قرآنی و سایر اندیشمندان قرآنی کشورمان، این مساله بسیار مطرح است که ما در کشورمان ایران اسلامی باید پژوهش‌های درآمدزا و کارآفرین داشته باشیم و با توجه به همان درآمدی که از فعالیت پژوهشی به دست می‌آید بستری را برای فعالیت‌های بیشتر فراهم کنیم، یکی از اهداف مهم ما در حوزه کتابخانه دیجیتال، ثروت‌زایی برای فعالیت‌های جدید پژوهشی است که با نگاه تولید علم تأثیرگذار بر حوزه پژوهش به این قسمت یعنی حوزه کتابخانه دیجیتال هم می‌پردازیم؛ در واقع ما دو هدف در کتابخانه دیجیتال داریم که اشاره کردم.
همینطور ما در قالب کتابخانه دیجیتال یک موسوعه الکترونیکی با موضوع شبهه شناسی قرآنی تأسیس می‌کنیم، با این هدف که کتابخانه دیجیتال ما مرجعی مهم برای حوزه مکتوبات و منشورات معارف قرآنی و علوم قرآنی در آینده‌ای نه چندان نزدیک در سراسر کشور و حتی جهان اسلام شود و به دنبال یک رقابت سالم علمی در این عرصه هستیم؛ رقابت با سایر نمونه‌های کتابخانه دیجیتال در کشور و حتی خارج از کشور و در جهان اسلام که بتوانیم یک پایگاه معتبر ملی و بین‌المللی برای فعالیت‌های قرآنی در سراسر کشور و خارج از کشور باشیم و بتوانیم پژوهش‌هایی را که نیاز به یک سری منابع و راهبردها و خط مشی‌ها دارند را در سراسر کشور و خارج از کشور ساماندهی کنیم.
امیدواریم که در یک فرصت نه چندان دور و شاید 7 ساله بتوانیم به این افق دست پیدا کنیم.


حمایت از کرسی‌های ترویجی درون سازمانی و برون‌سازمانی
اولویت سوم ما در معاونت پژوهش، حمایت از کرسی‌های ترویجی درون سازمانی و برون‌سازمانی است؛ با همکاری سایر نهادهای دانشگاهی و سایر نهادهای تحقیقاتی و پژوهشگاهی، کرسی‌هایی که به صورت ترویجی هست، نقد و نظر هست، نقد کتاب هست و حتی کرسی‌های نظریه‌پردازی که برخی از این‌ها در طول دو سال یا سه سال اخیر انجام شده است و برخی به صورت مشترک و برخی به صورت غیر مشترک و بیشتر به صورت درون دانشگاهی بوده است؛ لکن هدف ما این است که در دوره جدید معاونت پژوهش کرسی‌ها را به سمتی ببریم که فعالیت‌های مشترک با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های دیگر باشد؛ یعنی کرسی‌های ما به صورت برون‌دانشگاهی بیشتر برگزار شود و بتوانیم تبادل رأی و آرای بیشتری را انجام دهیم با مجموعه‌های دیگر و فضای استفاده پژوهشگران و مخاطبان را تقویت کنیم و بهره‌گیری بیشتری برایشان حاصل شود.


ایحا ـ سیاست های معاونت پژوهش در دوره جدید چیست؟
سیاست ما در دوره جدید معاونت پژوهش به این سمت است که به دو مسأله سیاستگذاری و نظارت بر برنامه‌های پژوهشی دانشگاه بیشتر تمرکز کنیم؛ یعنی آن فعالیتهایی که با سیاست ما و نظارت ما متعارض باشد و ذیل سیاستگذاری و نظارت ما نباشد، به دانشکده‌ها تفویض خواهد شد.
یک نمونه این بوده است که تصویب موضوعات پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه در سال‌های اخیر در ستاد صورت می‌گرفته است؛ یعنی اگر می‌خواستند در دانشکده موضوعی را تصویب کنند، حتماً باید در ستاد هم در معاونت پژوهش و فناوری می‌آمد و آنجا تصویب نهایی می‌شد و به دانشکده ابلاغ می‌شد.
به جهت اینکه این اتفاق و این حرکت مهم در چند سال اخیر صورت گرفت و ساماندهی  خوبی هم دراین زمینه شد، و نیز با توجه به اولویت‌های پژوهشی ابلاغی سال 96، دانشگاه در این دو سه سال اخیر از حیث توانمندی اعضای محترم هیأت علمی، از حیث توانمندی شوراهای تحصیلات تکمیلی و آموزشی و پژوهشی در دانشکده‌ها رشد قابل توجهی داشت، تصمیم بر این شد که ما تصویب موضوعات پایان‌نامه‌ها را به خود دانشکده‌ها واگذار کنیم و دیدیم که در این دو سال اخیر دانشکده‌ها این کار را انجام دادند و اعضای هیأت علمی در حوزه توانمندی و مهارت در تصویب موضوع رشد بالایی داشتند و سعی ما بر این بود که به تلاش دانشکده‌ها اعتماد کنیم و البته این‌ها نافی نظارت ما بر مجموعه فعالیت‌های دانشکده‌ها نیست؛ اما به جهت پیگیری راهبرد سیاستگذاری و نظارت در ستاد، تصمیم بر این شد که ما تصویب موضوعات را به دانشکده‌ها واگذار کنیم، منتها با حدود و ثغور خاصی و این به کار گرفتن ظرفیت دانشکده‌ها در حد اَتَم و تمام خود است و کار را هم برای دانشکده‌ها تسهیل می‌کند و اختیار بیشتری را برای تصویب موضوع به دانشکده‌ها خواهد داد.
نکته دیگر اینکه انجمن علمی دانشجویی را به این جهت که در ساختار دانشگاهی در حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی است، به معاونت دانشجویی و فرهنگی واگذار کردیم و از اول مهر تمامی فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی در معاونت محترم فرهنگی و دانشجویی صورت خواهد گرفت، لکن در برخی از فعالیت‌های پژوهشی مرتبط با حوزه پژوهش دانشجویی در انجمن علمی، معاونت پژوهش کمک به معاونت فرهنگی خواهد کرد و هم افزایی خواهیم داشت.
علت این هم این بود که سال‌ها در دانشگاه ما انجمن علمی ذیل معاونت پژوهش فعالیت داشت اما به جهت اینکه وزارت علوم انجمن‌های علمی را ذیل معاونت‌های دانشجویی و فرهنگی تعریف کرده  و دانشگاه ما هم به این جهت که حرکت به سمت استانداردها و شاخصه‌های وزارتی داشته، تصمیم بر این شد که انجمن‌های علمی ذیل معاونت فرهنگی و دانشجویی قرار گیرد.
چون از اهداف مهم انجمن‌های علمی دانشجویی، مسائل فرهنگی نیز هست و با پژوهش‌های دانشجویی، دانشجو با سبک زندگی دینی و قرآنی و با روش نظریه‌پردازی و رشد فکر و اندیشه در حوزه علوم قرآنی آشنا می‌شود و این روی سبک برخوردش و تعاملش با جامعه، دوستان، هم کلاسی‌ها و اهل علم و اساتید تأثیر می‌گذارد و با توجه به اینکه عموماً انجمن‌های علمی دانشجویی و مجلاتشان و فعالیت‌هایشان و کارگاه‌هایشان یکی از مهمترین ابعادش فرهنگی است و از اصل هم به این خاطر انجمن علمی در حوزه فرهنگی و دانشجویی دیده شده است، ما هم این تصمیم را گرفتیم که انجمن علمی در آن قسمت فعالیت کند، لکن به این حوزه هم کمک خواهیم کرد و در حوزه پژوهش هم می‌توانیم کمک شایسته‌ای را به معاونت فرهنگی و دانشجویی داشته باشیم. این هم یکی از فعالیت‌های مهم ما است که به معاونت فرهنگی و دانشجویی واگذار شده است.
با مسأله سیاستگذاری و نظارت بر فعالیت دانشکده‌ها تلاش داریم که برخی از کارهایی که امکان انجامش در خود دانشکده‌ها هست به خود آن‌ها واگذار کنیم و تفویض اختیار کنیم، لکن با نظارت؛ اما نظارت ما کلی خواهد بود نه نظارت جزئی که بخواهیم در مسائل خیلی جزئی ورود کنیم و شأن ستاد هم لزوماً ورود در جزئیات فعالیتهای دانشکده‌ها نیست. ان شاءالله راهبردهایی را برای برنامه های پژوهشی دانشگاه و دانشکده‌ها خواهیم داشت.


ایحا ـ اگر نکته، مطلب یا توصیه خاصی دارید بفرمایید.
در پایان اشاره کنم که بالندگی پژوهش دانشگاه منوط به همدلی و همکاری همه ارکان دانشگاه است، از جمله معاونان محترم آموزشی و تحصیلات تکمیلی، معاونت محترم فرهنگی و دانشجویی، معاون محترم توسعه مدیریت و منابع؛ حوزه ریاست دانشگاه و قطعاً با راهبرد شورای راهبردی دانشگاه و در رأس آن مقام محترم ریاست دانشگاه جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر نقیب، بالندگی بیش از قبل خواهد بود و امیدواریم که منشورات دانشگاه و دستاوردهای دانشگاه در دوره جدید که خدمت مجموعه خواهیم بود، بیشتر شود و رشد و انتشار آن بویژه در فضای مجازی و پایگاه‌های مرجع دانش و مراجع و پایگاه‌هایی که در کشور ما و خارج از کشور برای معرفی مجموعه های علمی موفق و نیمه موفق هستند، تحقق جدی یابد و امیدواریم که دستاوردهای علمی ما در آنجا بیشتر دیده شود، از جمله در پایگاه سیویلیکا و سایر پایگاه‌ها مانند پایگاه استنادی علوم جهان اسلام؛ از جمله اینکه ما با پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های دیگر مشارکت جدی داشته باشیم.
در حوزه نقد کتاب، در حوزه داوری و ارزیابی مقالات همایش‌ها بیشتر فضا را فراهم می‌کنیم که اساتید و برجستگان علمی ما بتوانند با دانشگاه‌ها و مجموعه‌های دیگر با همایش‌ها و کنفرانس‌های دیگر مشارکت کنند به صورت مشارکت علمی، و فضایی را فراهم می‌کنیم که ارتباط دانشگاه ما از حیث نقد و ارزیابی آثار علمی داخل کشور و خارج از کشور بیش از قبل محقق شود؛ لکن تلاش ما این است که غیر از اینکه اعضای هیأت علمی و دانشجویانمان را رشد می‌دهیم از کارهای زائد و کم تأثیر فاصله بگیریم و حواشی و زوائد را بسیار کم کنیم و با یک نگاه واقع بینانه و با یک افق روشن به سمت آینده حرکت کنیم و از کارهای سلیقه‌ای بیش از پیش فاصله بگیریم، چرا که گاهی اوقات کارها ممکن است در سلایق بگنجد.
البته در دوران قبل تلاش بر این بوده است که این سلایق حاکم نشود، خود مدیران قبل تلاش داشته‌اند، ما هم به همان منوال تلاش می‌کنیم که کارها را از سلایق و کارهای فردی خارج کنیم؛ کارهای خود را شورایی ادامه می‌دهیم؛ ما دو شورای مهم در معاونت پژوهش داریم؛ شورای پژوهش و شورای انتشارات که شورای انتشارات را سال‌ها نداشتیم؛ از سال 94 به قبل داشتیم، بعد از آن نداشتیم که باز این شورا را احیا می‌کنیم؛ شوراها را به صورت منظم برگزار می‌کنیم؛ کارها به صورت مشترک بین عزیزان و با یک خرد جمعی پیش خواهد رفت.
حکم اعضای جدید شورای انتشارات و اعضای جدید شورای پژوهش به این جهت که حکم دوره قبل به اتمام رسیده است، ان‌شاء‌الله به زودی زود خواهد خورد و فعالیت‌ها با نگاه شورایی و تخصصی پیش خواهد رفت.
از سوی دیگر ما در کتابخانه دیجیتال به عنوان یک مسأله مهم که در لابلای صحبت اشاره کردم، یک شورای راهبردی و سیاستگذاری داریم، کمیته تخصصی و فنی داریم که همه فعالیت‌های ما به صورت شورایی و خرد جمعی پیش خواهد رفت و از برکت اختلاف سلایق بتوانیم استفاده کنیم و به یک وحدت جمعی و رویه واحد برسیم.


ایحا ـ هدف اصلی شما در معاونت پژوهش چیست؟
هدف اصلی ما در معاونت پژوهش، بالا بردن تراز علمی و پژوهشی دانشگاه در سطح ملی و بین‌المللی است و حضور بیشتر و مؤثرتر در فضای مجازی و ارائه دستاوردها و موفقیت‌های دانشگاه، در سطح اعضای هیأت علمی و دانشجویان ما است.
ما ظرفیت بسیار خوبی داریم، ظرفیتی در دانشکده‌ها داریم که باید بیش از قبل به آن توجه کنیم، ظرفیت اساتید هیأت علمی ما، ظرفیت دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی ما در حوزه تولید علم و پایان‌نامه و مقاله و کتاب و همینطور اساتید مدعوی که در دانشکده‌های ما بیش از هزار استاد مدعو داریم که این‌ها برجستگان و نخبگان علمی دانشگاه‌های دیگر هستند که بعضاً این‌ها اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های دیگر و پژوهشگاه‌های دیگر هستند که در این دانشکده‌ها به صورت مدعو تدریس می‌کنند؛ بنابراین برنامه داریم که از ظرفیت اساتید مدعو هم بیش از گذشته در برنامه‌های پژوهشی دانشگاه و رشد حوزه پژوهشی دانشگاه استفاده کنیم.


ایحا ـ سخن پایانی ...
در نهایت تشکر می‌کنم از جمیع زحماتی که معاونان قبل برای رشد حوزه پژوهش و علم در دانشگاه کشیدند و ضمن تکریم و سپاس از تک تک زحمات آن‌ها در دوره جدید با تکیه بر میراث ارزشمند قبلی مان، فعالیت‌های جدیدی را پی می‌گیریم که مکمل فعالیت‌های قبل بوده و نوآوری هایی نیز به همراه داشته باشد.

ایحا ـ با تشکر از شما بابت فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

 


١٠:٥٢ - دوشنبه ١ مهر ١٣٩٨    /    عدد : ٣٩١٧    /    تعداد نمایش : ١٥٣


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج