اوقات شرعی
وضعیت آب و هوا
weather.ir is down
دانشکده علوم و فنون قرائت تهران
 
5 مهر 1391

بازدید از نمایشگاه یاد یاران(دانشكده تهران )

 

بازدید دانشجویان دانشکده ی علوم و فنون قرآن تهران از نمایشگاه یاد یاران


تعدادی از دانشجویان دانشکده علوم و فنون قرآن تهران از نمایشگاه یاد یاران و رزمایش بیت المقدس که به مناسبت هفته ی دفاع مقدس  در دهکده ی مقاومت تهران اجرا شد بازدید کردند.

این برنامه شامل بخش هایی از جمله شرکت در نماز جماعت مغرب و عشا، بازدید از نمایشگاه یاد یاران متشکل از غرفه های متنوع علمی، فرهنگی، مذهبی و جنگ افزارها و ادوات نظامی، حضور در رزمایش بیت المقدس و پذیرایی بود.


16:13

(2)


4 مهر 1391

ویژه برنامه هفته دفاع مقدس(دانشكده تهران )

ویژه برنامه گرامیداشت دهه ی کرامت و هفته دفاع مقدس

در دانشکده علوم و فنون قرآن تهران برگزار شد

ویژه برنامه گرامیداشت دهه کرامت و هفته دفاع مقدس در دانشکده علوم و فنون قرآن تهران برگزار شد.

به گزارش کارشناس فرهنگی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران دوشنبه 3 مهر با حضور ریاست دانشکده، اساتید و دانشجویان، به مناسبت گرامیداشت دهه کرامت و هفته دفاع مقدس با همکاری امور فرهنگی و بسیج دانشجویی دانشکده، ویژه برنامه ای با عنوان «هفته دفاع مقدس و جنگ نرم با تأکید بر نقش دانشجویان علوم قرآنی» در سالن اجتماعات شهید مفتح این دانشکده برگزار شد.

این برنامه شامل بخش های گوناگونی از جمله قرائت قرآن، پخش سرود ملی، پخش کلیپ بیانات رهبر معظم انقلاب(دام ظله) درباره شهادت و شهیدان، خیر مقدم گویی ریاست دانشکده، پخش کلیپ زیارتنامه شهدا، سخنرانی حجه الاسلام و المسلمین ابو القاسمی، مداحی و مولودی خوانی مداح محترم اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، سید صادق قندهاری، قرائت بیانیه بسیج دانشجویی دانشکده در محکومیت اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) پخش کلیپ دعای فرج و همراهی حضار با قرائت این دعا و پذیرایی بود.

 

گزارش تصویری





 

13:19

(1)


فضاسازی دانشکده به مناسبت هفته دفاع مقدس(دانشكده تهران )

 

 

فضاسازی محیط داخلی و خارجی دانشکده با نصب پوستر و تراکت و دیگر موارد تزئئینی توسط دانشجویان بسیجی  

به مناسبت هفته دفاع مقدس


10:9

(0)


29 شهريور 1391

بيانيه دانشكده تهران در محكوميت توهين به پيامبر(ص)(دانشكده تهران )

بیانیه دانشکده علوم وفنون قرآن تهران

در محکومیت اهانت به ساحت مقدس پیامبر(ص)

 

سناریوی اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی در آغاز هزاره سوم فراتر از سرزمین و امت اسلامی وارد فاز تهاجم علیه ارزش‌ها و باورهای اسلامی شده است و با توطئه مشترک سردمداران کاخ سفید و لابی صهیونیستی حاکم بر غرب، سیاست‌های سازمان یافته و طراحی پروژه‌های نوین عملیاتی شده است.

پس از چاپ کاریکاتورهای کاریکاتوریست‌ دانمارکی، تولید فیلم توهین‌آمیز فتنه، به آتش کشیدن کتاب آسمانی قرآن توسط کشیش آمریکایی، ممنوعیت ساخت مناره برای مساجد در سوئیس و حجاب در فرانسه ...، اینک ساخت و پخش فیلمی اهانت‌آمیز به ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص) توسط کارگردانی صهیونیست از جمله مصادیق جدید عرصه رویارویی صهیونیسم و غرب با اسلام در قرن جدید می باشد. بی‌تردید امواج بیداری اسلامی جهانی و نهضت ضدصهیونیستی و ضدسرمایه‌داری که هم‌‌اکنون حتی قاره آمریکا و اروپا را تحت تأثیر جدی قرار داده است مانع دست‌یابی سردمداران ملحد کاخ سفید به اهداف شیطانی و ضداسلامی در این صحنه زشت، خواهد شد.

اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشکده علوم و فنون قرآن تهران طی بیانیه ای اهانت به پیامبر اعظم (ص) را محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است:

«و سیعلم الذین ظلموا أی ممنقلب ینقلبون

السلام علیک یا رسول الله، السلام علیک یا خیر خلق الله،

بار دیگر ، ساحت مقدس پیامبر مهر و رحمت، والاترین پرچمدار مکارم اخلاق، خاتم انبیای الهی، حضرت محمد مصطفی(ص) مورد سخیف‌ترین و ناجوانمردانه‌ترین اهانت‌های دشمنان هم‌پیمان امپریالیسم و صهیونیسم جهانی قرار گرفت و قلوب مسلمانان را در سراسر جهان جریحه‌دار كرد.

ما اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشکده علوم و فنون قرآن تهران ضمن محکوم کردن این حرکت غیرانسانی و ضد فرهنگی و عرض تسلیت و تعزیت به منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر(عج) و مقام عظمای ولایت، امام خامنه ای(دام ظله)، انزجار خود را از سازندگان فیلم موهن آمریکایی ـ صهیونیستی اعلام نموده و تا نهایت توان خود در کنار رهبری و آحاد امت اسلامی در مقابل استکبار جهانی خواهیم ایستاد.»

موضع‌گیری جدی و اعلام برائت و انزجار از این اقدام موهن و مجازات طراحان و عاملین آن، حداقل انتظاری است که مجموعه دانشکده علوم و فنون قرآن تهران به همراه جهان اسلام و جامعه بین‌الملل از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی مدعی حقوق ملل و ادیان و نیز سیاستمداران آمریکا و غرب دارد؛ انتظاری که در صورت بی‌اعتنایی سرانجام آنان را به قعر جهنم ناشی از خشم مقدس امت اسلام خواهد فرستاد.

7:21

(0)


ميلاد حضرت فاطمه معصومه(س)(دانشكده تهران )

 

 

حرم تا بهشت راهی نیست

من به پابوسی تو آمده‌ام

شهر گلدسته‌های رنگارنگ

شهر قم، آشیان آل الله

شهر علم و دیانت و فرهنگ

***

گنبد دلگشای تو از دور

در میان مناره‌ها پیداست

امتداد حضور آینه‌ها

در نگاه ستاره‌ها پیداست

***

آه بانو، بگیر دست مرا

که به جز تو مرا پناهی نیست

می‌توان با تو تا خدا کوچید

کز حرم تا بهشت راهی نیست

***

در پگاهی که با دو دست نیاز

به ضریحت دخیل می‌بندم

پر و بال دعای خود را من

به پر جبرئیل می‌بندم

***

بس که شب‌ها ستاره می‌شمرم

آسمانی شده‌ست دامن من

گر گناه است عاشقی کردن

گنه عالمی به گردن من

***

قطعه‌ای از بهشت خوب خدا

آشکارا به منظر حرم‌ست

طایر پرشکسته دل ما

تا همیشه کبوتر حرم‌ست

 

 

7:17

(0)


28 شهريور 1391

فقر در روستا و در شهر(دانشكده تهران )

فقر

روزی یک مرد ثروتمند، پسر کوجکش را به ده برد تا به او نشان دهد مردمی که در آنجا زندگی می کنند، چقدر فقیر هستند. آن دو یک شبانه روز در خانه محقر یک روستایی مهمان بودند.
در راه بازگشت و در پایان سفر، مرد از پسرش پرسید: نظرت در مورد مسافرتمان چه بود؟
پسر پاسخ داد: عالی بود پدر!
پدر پرسید آیا به زندگی آنها توجه کردی؟
پسر پاسخ داد: بله پدر!
و پدر پرسید: چه چیزی ازاین سفر یاد گرفتی؟
پسر کمی فکر کرد و بعد به آرامی گفت: فهمیدم که ما در خانه یک سگ داریم و آنها چهارتا. ما در حیاطمان یک فواره داریم و آنها رودخانه ای دارند که نهایت ندارد. ما در حیاطمان فانوس های تزیینی داریم و آنها ستارگان را دارند. حیاط ما به دیوارهایش محدود می شود اما باغ آنهابی انتهاست!
با شنیدن حرفهای پسر، زبان مرد بند آمده بود. بعد پسر بچه اضافه کرد: متشکرم پدر، تو به من نشان دادی که ما چقدر فقیر هستیم!

 

15:17

(0)


21 شهريور 1391

نکته های ناب(دانشكده تهران )

نکته های ناب

1. صبح ها که از خواب بیدار می شوید، دستگاه عیب سنج و ایرادگیر وجودتان را از کار بیندازید. قول می دهیم؛ خورشید درخشان تر، پرنده ها خوش آوازتر، مردم مهربان تر و حتی کسب و کارتان پربرکت تر خواهد شد.

 

 2. در معادلات زندگی هیچ گاه از علامت منفی استفاده نکنید، به خاطر داشته باشید که تفکر منفی از آن چنان قدرتی برخوردار است که می تواند با قرار گرفتن در پشت یک معادله بزرگ زندگی، همه علامت های مثبت آن را تغییر داده و مانند خود منفی بسازد.

 

 3. هیچ گاه در گره زدن طناب پاره شده دوستی تعلل به خرج ندهید، گاهی اوقات غرور بیجا سبب می شود که حتی همسران خوب توجهی به گسستگی ریسمان بین خود ننمایند. مطمئن باشید گره زدن به خاطر کمتر نمودن طول طناب، نزدیکی را بیشتر می کند.

 

 4. آنتن های ذهن تان را تنها به سوی ایستگاه هایی تنظیم کنید که شبانه روز امواج مثبت پخش می کند، کاری کنید که کارکنان ایستگاه های منفی از شدت بیکاری اخراج شوند.

 

 5. دلتان را تبدیل به اقیانوسی آرام نمایید نه یک مرداب ناچیز. فکر نمی کنید حتی تصور اقیانوس هم احساسی از عظمت و پهناوری را در دل ایجاد کند؟ آنها که دلهایشان مرداب است با کوچک ترین حادثه ای به تلاطم می افتد، برعکس کسانی که شدیدترین گرداب ها و جریان های حوادث هم آرامش شان را بر هم نخواهد زد.

 

 6. سعی کنید قلبی مقاوم داشته باشید، قلبی که مقابل گرم و سرد حوادث و ضربه های عاطفی همچون ظروف چینی با اندک ضربه ای خرد نشود.

 

 7. تجربه های تلخ و شیرین زندگی را مانند یک درس فهمیدنی بدانید و نه حفظ کردنی، چرا که مطالب حفظ شده پس از مدت زمانی در ذهن پاک می شوند.

 

 8. همواره مصمم باشید تا با استفاده از جلا دهنده هایی همچون دعا و نیایش روح و روانتان را پاکی و طراوت بخشید.

 

 

15:38

(2)


شهادت امام جعفر صادق(ع)(دانشكده تهران )

گزيده‏اى از اخلاق حضرت امام جعفر صادق عليه السلام‏

شكر نعمت‏

معاوية بن وهب مى‏گويد: من در مدينه با حضرت امام صادق عليه السلام بودم و آن حضرت بر مركبش سوار بود. ناگاه پياده شد، ما قصد رفتن به بازار يا نزديك بازار داشتيم ولى حضرت به سجده رفت و سجده را طولانى نمود، من به انتظار ماندم تا سر از سجده برداشت، گفتم: فدايت شوم ديدم پياده شدى و سجده كردى؟ فرمود: به ياد نعمت خدا بر خود افتادم، گفتم:

نزديك بازار، آن هم محلّ رفت و آمد مردم؟! فرمود: كسى مرا نديد.

كمك به غير شيعه‏

معلّى بن خنيس مى‏گويد: حضرت امام صادق عليه السلام در شبى كه نم نم باران مى‏آمد براى رفتن به سايبان بنى ساعده از خانه بيرون رفت. من حضرت را دنبال كردم، ناگهان چيزى از دستش افتاد، پس از گفتن بسم اللّه گفت:

خدايا! آن را به ما برگردان، پيش آمدم و به آن حضرت سلام كردم، فرمود:

معلّى! عرضه داشتم، بله فدايت شوم، فرمود: با دستت به جستجو برآى اگر چيزى را يافتى به من بده.

ناگهان من به قرص‏هاى نانى برخوردم كه روى زمين پراكنده بود، آنچه را يافتم به حضرت دادم، آنگاه در دست حضرت هميانى از نان ديدم، گفتم: به من عنايت كنيد تا براى شما بياورم، فرمود: نه، من به بردن اين بار سزاوارترم ولى همراه من بيا.

به سايبان بنى ساعده رسيديم، در آنجا به گروهى برخورديم كه خواب بودند، حضرت زير لباس هر كدام يك گرده نان يا دو گرده پنهان كرد، آخرين نفر را كه كمك كرد باز گشتيم، به حضرت گفتم: فدايت گردم اينان حق را مى‏شناسند؟ فرمود: اگر مى‏شناختند هر آينه با نمك هم به آنان كمك مى‏كرديم‏..

کمك به خويشاوند

ابوجعفر خثعمى مى‏گويد: حضرت امام صادق عليه السلام يك كيسه زر به من داده، فرمود آن را به فلان مرد از تيره بنى‏هاشم برسان و از اينكه من آن را براى او فرستاده‏ام خبر نكن.

ابوجعفر مى‏گويد: كيسه زر را به آن مرد رساندم؛ گفت: خدا دهنده اين كيسه زر را پاداش خير دهد، هر ساله اين پول را براى من مى‏فرستد و من تا سال آينده با آن زندگى مى‏كنم ولى جعفر صادق با دارايى فراوانش به من كمكى نمى‏دهد!

اوج اخلاق‏

مسافرى از ميان حاجيان در مدينه به خواب رفت، وقتى بيدار شد گمان كرد هميان پولش به سرقت رفته، به جستجوى هميان برآمد، حضرت امام صادق عليه السلام را در حالى كه نمى‏شناخت در نماز ديد، به حضرت آويخت و گفت: هميانم را تو برداشتى!! حضرت فرمود: در آن چه بود؟ گفت: هزار دينار، حضرت او را به خانه برد و هزار دينار به او داد.

هنگامى كه به جايگاهش باز گشت هميانش را يافت، عذرخواهانه همراه با هزار دينار به خانه حضرت برگشت، امام از پذيرفتن مال امتناع كرده، فرمود: چيزى كه از دستم خارج شده به من باز نمى‏گردد، پرسيد: اين شخص با اين كرم و بزرگوارى‏اش كيست؟ گفتند: جعفر صادق عليه السلام است، گفت: اين كرامت به ناچار كار چنين كسى است.

درخواستت را بگو

اشجع سلمى بر حضرت امام صادق عليه السلام وارد شد، امام را بيمار يافت، كنار حضرت نشست و از سبب بيمارى حضرت پرسيد، امام صادق عليه السلام فرمود: از پرسيدن علت بيمارى منصرف شو، درخواستت را بگو، شعرى در طلب سلامتى براى آن حضرت از خدا خواند، حضرت به خدمتكارش فرمود: چيزى همراهت هست؟ عرضه داشت: چهار صد دينار، فرمود: آن را به اشجع بده.

مهربانى بى‏نظير

سفيان ثورى بر حضرت امام صادق عليه السلام وارد شد، آن بزرگوار را رنگ پريده ديد، سبب آن را از حضرت پرسيد؟ فرمود: همواره نهى مى‏كردم كه اهل خانه روى بام نروند، وارد خانه شدم ناگهان كنيزى از كنيزانم را كه عهده‏دار تربيت يكى از فرزندانم مى‏باشد ديدم كه از نردبان بالا رفته و كودك همراه اوست، چون چشمش به من افتاد لرزيد و متحير شد، كودك از دستش به زمين افتاد و مُرد، تغيير رنگم به خاطر مرگ كودك نيست بلكه به خاطر ترسى است كه كنيز را فرا گرفت، حضرت دو بار به او فرموده بود: تو در راه خدا آزادى، گناهى بر تو نيست‏!

همه امورت را به مردم مگو

مفضل بن قيس مى‏گويد: بر حضرت امام صادق عليه السلام وارد شدم، نسبت به برخى از مسايل زندگى و حالاتم به حضرت شكايت كردم و از آن بزرگوار درخواست دعا نمودم. حضرت به كنيزش فرمود: كيسه‏اى كه از ابوجعفر به ما رسيده بياور، كيسه را كه آورد، فرمود: اين كيسه‏اى است كه چهارصد دينار در آن است، از آن براى رفع مشكل و پريشانيت استفاده كن، گفتم:

فدايت شوم به خدا سوگند قصد پول گرفتن نداشتم، فقط براى درخواست دعا آمده بودم، فرمود: دعا را رها نمى‏كنم ولى همه آنچه را دچار آن هستى به مردم خبر نده كه نزد آنان سبك و خوار مى‏شوى.

احترام مهمان‏

عبداللّه بن يعفور مى‏گويد: مهمانى را نزد حضرت امام صادق عليه السلام ديدم، روزى مهمان براى انجام پاره‏اى از امور برخاست، حضرت او را از دست زدن به كارى بازداشت و خود آنچه را مى‏بايد، انجام داده، فرمود:

پيامبر صلى الله عليه و آله از اينكه مهمان به كار گرفته شود نهى كرده است. 

 

15:36

(0)


آغاز ثبت نام کارشناسی ارشد(دانشكده تهران )

آغاز ثبت نام پذیرفته شدگان مقطع کارشناسی ارشد

در دانشکده علوم و فنون قرآن تهران

 

 

 

به گزارش امور فرهنگی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران، ثبت نام از پذیرفته شدگان مقطع کارشناسی ارشد از شنبه 18 شهریور ماه به دو شیوه حضوری و غیرحضوری از طریق سایت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم آغاز شده و تا اول مهر ماه ادامه خواهد داشت.

امسال نیز طبق سنوات گذشته، دانشکده علوم و فنون قرآن تهران از میان پذیرفته شدگان مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث، 32 نفر را جذب کرده که از میان 16 نفر در گرایش تفسیر قرآن مجید و 16 نفر در گرایش علوم قرآن مجید مشغول به تحصیل می شوند.

گفتنی است از سال 1384 تا 1390 تعداد 234 نفر در مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده علوم و فنون قرآن تهران پذیرفته شده اند که از میان تا کنون حدود 130 نفر از پایان نامه خود دفاع کرده و فارغ التحصیل شده اند و حدود 100 نفر مشغول به تحصیل می باشند.

 

 

10:18

(0)


برگزاري آزمون حفظ جهت اعطاي مدرك كارشناسي(دانشكده تهران )

برگزاری شانزدهمین دوره آزمون حفظ قرآن کریم

جهت اعطای مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث

در دانشکده علوم و فنون قرآن تهران

به گزارش امور فرهنگی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران، شانزدهمین دوره آزمون حفظ قرآن کریم جهت اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حفاظ کل قرآن کریم، با مشارکت سازمان سنجش در دانشکده علوم و فنون قرآن تهران برگزار می شود.

به گفته حجت الاسلام سید مسعود میریان، کارشناس آموزش قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه، کلیه داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد در کلیه رشته ها با پر کردن قسمت مربوط به متقاضی شرکت در آزمون حفاظ قرآن کریم به شرط کسب حد نصاب اعلام شده از سوی سازمان سنجش امکان شرکت در این آزمون را داشتند که  اسامی 1200 نفر از ایشان، از سوی سازمان سنجش اعلام شده و آزمون یاد شده از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه و با همکاری دانشکده علوم و فنون قرآن تهران برگزار می شود.  

وی افزود: داوطلبانی که دارای مدرک کارشناسی در رشته علوم قرآن و حدیث می باشند در صورت موفقیت در این آزمون می توانند بدون نیاز به شرکت در کلاس های درسی و گذراندن واحدهای کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث تنها با دفاع پایان نامه در این مقطع مدرک کارشناسی ارشد این رشته را از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کسب نمایند.

میریان ادامه داد: به سایر داوطلبان که دارای مدرک کارشناسی رشته هایی غیر از علوم قرآن و حدیث می باشند نیز در صورت کسب حداقل نمره از این آزمون مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث اعطا خواهد شد. 

گفتنی است در این آزمون که در بخش آقایان با حضور اساتید و داوران ملی و بین المللی مسابقات قرائت و حفظ قرآن کریم از جمله اساتید بزرگوار آقایان کریم دولتی، علی اکبر حنیفی، حسین اخوان اقدم، حسن ربیعیان، بهروز یاری گل، علی اکبر حشمتی، سید حسن و سید مهدی فاطمیان، مهدی عباسی، حسین طرقی، امیر آقایی، مهدی بحر العلوم و سید رضا میر موسایی، و در بخش خواهران با حضور اساتید بزرگوار ملی از جمله  مریم سعیدی، مائده ادیب زاده، اعظم تقی زاده، زهرا صریحی نژاد، معصومه آگاهی، منصوره سرمدی، الهام منگلی، نجمه شبانی، راضیه احمدی، فاطمه عباسی نظری، زینب آقایی، ایمان صحّاف، زهرا افخمی و غصون مسلمی برگزار می شود؛ هر یک از داوطلبان باید به 10 سؤال از کل قرآن کریم و به عبارتی از هر 3 جزء قرآن کریم، یک سوالِ 10 سطری را پاسخ بدهند. حداقل نمره ی مورد قبول برای هر سؤال 12 و حداقل نمره کل برای موفقیت در این آزمون 160 از 200 نمره کل می باشد و در صورت عدم کسب نمره 12 حتی در یک سؤال از 10 سؤال، داوطلب مردود خواهد شد.  

این آزمون از جمعه 17 شهریور در دانشکده علوم و فنون قرآن تهران آغاز شده و تا پنجشنبه 23 شهریور ادامه خواهد داشت و نتایج آزمون تا پایان مهر ماه سال جاری از طریق سایت سازمان سنجش اعلام خواهد شد.

گزارش تصویری

9:23

(0)


19 شهريور 1391

١٩ شهريور سالروز شهادت آيت الله طالقاني(دانشكده تهران )

آیت اللّه طالقانی

 

 

ولادت  

در زمستان 1329 ق فرزندی در خانه آیت اللّه سید ابوالحسن طالقانی به دنیا آمد که مایه روشنی چشمان اهل خانه شد و لبخند شکر و رضا را بر لبان سیدابوالحسن طالقانی نشاند. پدر نام او را «محمود» گذاشت و پشت جلد قرآن نوشت: «سید محمود روز شنبه، چهارم ربیع الاول 1329 قمری به دنیا آمد». تو گویی همین نوشتار کوتاه بود که پیوندی ناگسستنی بین او و قرآن ایجاد کرد به گونه ای که بعدها وی یکی از پاسداران واقعی قرآن و مکتب حیات بخش اسلام گردید.

دوران کودکی

آیت اللّه طالقانی دوران کودکی را تا ده سالگی در روستای «گلیرد» طالقان سپری نمود و همان جا خواندن و نوشتن و مقدمات علوم اسلامی را فرا گرفت و در پی استفاده از مکتب پدر ـ که عالمی سیاست مدار بود ـ مبارزه با استبداد در ذهن او نقش بست. او سپس همراه خانواده به تهران رفت و این دوران با دیکتاتوری رضاخان و مبارزه روحانیان علیه وی هم زمان بود و این امر نقشی بسزا در شکل گیری اندیشه سیاسی اش داشت. و از همان هنگام او را وارد میدان مبارزه با ظلم و فساد کرد.

ورود به حوزه علمیه قم

آیت اللّه طالقانی در نوزده سالگی برای فراگیری بیشتر و دقیق تر علوم اسلامی عازم حوزه علمیه قم گردید و از درس استادان بزرگی چون آیت اللّه حجت و آیت اللّه خوانساری بهره فراوان برد. آیت اللّه طالقانی، مدتی نیز برای بهره گیری از درس استادان مشهور نجف اشرف، راهی آن مرکز بزرگ علمی شد، اما دوباره به قم و مدرسه فیضیه برگشت. پرداختن به دانش هیچ گاه او را از توجّه به مسایل سیاسی ـ اجتماعی دور نکرد.

درس تفسیر

آیت اللّه طالقانی پس از سال ها تحصیل در حوزه علمیه قم، از آیت اللّه حائری یزدی، بنیان گذار حوزه علمیه قم، اجازه اجتهاد گرفت و با عزمی راسخ و گامی استوار، راهیِ تهران شد و در مدرسه عالی شهید مطهری (سپهسالار سابق) به آموزش علوم اسلامی پرداخت. او که از مدت ها پیش دردِ جامعه و مردم را حس کرده بود و تنها راهِ نجات را در بازگشت به اسلام و قرآن می دانست، با برقراری جلسات تفسیر قرآن، در این مسیر قدم نهاد و رسالت عظیم خویش را به انجام رسانید.

آیت اللّه طالقانی در زندان

در سال 1341 ش، به دنبال واکنش امام خمینی رحمه الله علیه انقلاب سفید شاه، آیت اللّه طالقانی رحمه الله نیز برای برداشتن نقاب از چهره نوکران استعمار به افشاگری دست زد. نظام سرسپرده که مصمّم به اجرای برنامه دیکته شده از سوی آمریکا بود، آیت اللّه طالقانی را دستگیر و روانه زندان کرد. او با وجود شکنجه های بی رحمانه در زندان، به برقراری جلسات تفسیر قرآن، نهج البلاغه و تاریخ اسلام برای زندانیان مسلمان همّت گماشت و برای ایجاد وحدت بین مبارزان مسلمان نخستین نماز جماعت را در زندان برپا نمود و استقامت وصف ناپذیرش در برابر شکنجه های خون آشامان ساواک، مایه قوت قلب دیگر زندانیان بود.

تلاش برای وحدت جهان اسلام

آیت اللّه طالقانی از جمله متفکّرانی بود که گام های شایسته ای برای اتحاد جهان اسلام برداشت. او در کنفرانس های متعددی، گاه به عنوان نماینده شخصیت های بزرگی چون آیت اللّه کاشانی و بروجردی و گاه به طور مستقل، شرکت نمود. وی در حمایت از تأسیس «دار التقریب بین المذاهب الاسلامیه» که به دست آیت اللّه بروجردی و با همکاری اندیشمندان «الازهر» مصر، به ویژه شیخ محمد شلتوت ایجاد شده بود، نوشت: «راه تقریب، که جمعی از علمای بیدار و مجاهد پیش گرفته اند همین است که با نور تفکر، محیط ارتباط اسلامی را روشن سازند و با نوک قلم، باقی مانده ابرهای تاریک را از افق فکری مسلمانان زایل گردانند تا وحدت واقعی پایه گیرد، نه اتحاد صوری و قراردادی».

حمایت از ملت فلسطین

در 25 اردیبهشت ماه 1327 ش، هم زمان با خروج آخرین سرباز انگلیس از خاک فلسطین، «بن گورین»، رئیس یکی از سازمان های صهیونیستی، خبر شوم تأسیس دولت اشغالگر اسرائیل را اعلام کرد. از آن تاریخ به بعد، تلاش های گسترده ای در ابعاد مختلف برای حمایت از حقوق مردم فلسطین صورت گرفته است. آیت اللّه طالقانی نیز از مبارزانی بود که هرگز در برابر این تجاوز، سکوت نکرد و در کنفرانس های متعدد از حق ملت فلسطین دفاع کرد. وی در خطبه نماز عیدفطر سال 1348 ش به مسئله فلسطین پرداخت و ضمن آگاه کردن مردم از وضعیت مسلمانانِ فلسطین و یادآوری مسئولیت آنان در این مبارزه، از آنها خواست تا فطریه خود را برای کمک به مبارزان مسلمان هدیه کنند.

در آستانه پیروزی

نفس های رژیم به شمارش افتاده بود و خزان عمرش فرا می رسید. دستگاه حاکم از هیچ جنایتی شرم نداشت. از این رو آیت اللّه طالقانی را در پاییز 1354 برای انتقامی سخت، دستگیر کرد. وی دو سال بدون محاکمه، سخت ترین شکنجه های روحی و جسمی را در زندان تحمّل نمود و در سال 1356، رژیم وی را با وجود کهولت سن و ضعف جسمانی به ده سال زندان محکوم کرد. او سه سا ل را با بدترین شکل در زندان گذراند. سلولش یک سلول کوچک و نمور بود که حتی پنجره کوچک آن را با رنگ سیاه آغشته بودند و در طول شبانه روز، فقط یک ساعت برای انجام نظافت وی را به حیاط کوچک پشت زندان می بردند. به دنبال عقب نشینی نظام در مقابل موج اعتراضات مردم مسلمان، در پاییز 1357 بسیاری از زندانیان سیاسی آزاد گردیدند که از آن جمله آیت اللّه طالقانی بود. ایشان پس از آزادی در نخستین پیامش مردم را به وحدت و پیروی از رهبری امام فرا خواند.

پیام حماسی آیت اللّه طالقانی در محرم 1357

محرم سال 1357 ش برای انقلاب لحظه حساس و سرنوشت سازی بود. آیت اللّه طالقانی هم گام با امام، برای شدت بخشیدن به قیام مردم، در اول محرم با بهره گیری از فرهنگ عاشورا و سخنان قافله سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام ، پیامی حماسی خطاب به ملت ایران فرستاد که منجر به راهپیمایی ها و اعتصابات گسترده ای گردید. ایشان برای وارد کردن ضربات نهایی بر پیکرِ رو به زوال حکومت پهلوی، تصمیم گرفت در حمایت از پیام امام، پیامی دیگر به مناسبت روز تاسوعا (نهم محرم) صادر کند. از این رو، بدون توجه به اخطارهای پی در پی مقامات دولتی، در روز چهارم محرم پیامی دیگر برای ملت ایران فرستاد و اعلام کرد که خود نیز در راه پیمایی روز تاسوعا شرکت خواهد نمود. این اعلامیه همراه پیام امام و تأکید دیگر رهبران دینی، غوغایی به پا کرد، به طوری که در تهران حدود چهار میلیون نفر به خیابان ها ریختند و حمایت خود را از رهبری امام خمینی رحمه الله و برقراری حکومت اسلامی اعلام نمودند.

تشکیل کانون اسلام

با سقوط رضاخان و بر سر کار آمدن شاه جوان و بی تجربه، فضای فعالیت های فرهنگی و سیاسی تا اندازه ای باز شد. در این هنگام آیت اللّه طالقانی برای آشنایی هرچه بیشتر نوجوانان و جوانان با معارف اسلامی، به تشکیل «کانون اسلام» دست زد و هم چنین به انتشار مجله دانش آموز از طرف کانون، همت گماشت.

حمایت آیت اللّه طالقانی از فداییان اسلام

آیت اللّه طالقانی همواره از مدافعان فداییان اسلام بود. پس از کودتای ننگین 28 مرداد 1332، آن گاه که رژیم کودتا جای پایش را محکم کرد و به انتقام جویی از فداییان اسلام پرداخت، آیت اللّه طالقانی آنها را در خانه اش پناه داد. ولی با مشکوک شدن مأموران به منزل وی، شهید نواب و یارانش، آن جا را ترک کردند. وقتی ساواک به آن خانه هجوم برد، کسی از فداییان را در آن نیافت. با این حال آقای طالقانی را دستگیر و بازداشت کرد. اما چون مدرکی علیه وی به دست نیاورد، پس از مدتی او را آزاد نمود. او در سال های 1324 و 1325 ش نیز وقتی که شهید نواب، مورد تعقیب قرار گرفت، وی را در روستاهای اطراف طالقان پناه داد.

روشنگری آیت اللّه طالقانی در ماجرای نهضت ملی شدن نفت

به دنبال پایه گذاری نهضت ملی نفت به رهبری آیت اللّه کاشانی و حرکت یکپارچه مردم در پشتِ سر او، آیت اللّه طالقانی هم گام با آیت اللّه کاشانی برای بازستاندن حق علیه استعمار به قیام پیوست و یکی از یاران نزدیک آیت اللّه کاشانی در این راه شد و با زبان گویا و بُرنده خود به افشاگری و روشنگری پرداخت.

آیت اللّه طالقانی و اطاعت از امام

پس از ورود امام خمینی رحمه الله به ایران و به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی، آیت اللّه طالقانی پشت سر ایشان قرار گرفت و بازویی توانا برای آن رهبر الهی گردید و اطاعت از حضرتش را بر همه واجب می دانست. او امام را نعمتی عظیم از جانب خداوند برای ملت ایران می شمرد و قدردانی نکردن از آن را سبب دچار شدن به عذاب الهی می دانست. و در مقابل بدخواهان و گروه های تفرقه افکن ـ که وانمود می کردند او نظر مثبتی درباره رهبری امام ندارد قاطعانه ایستاد و می فرمود:«رهبریِ قاطع ایشان را برای خودم پذیرفته ام و همیشه سعی کردم که از مشی این شخصیت بزرگ اسلام و افتخار قرن، مشی من خارج نباشد».

اولین نماز جمعه

با برپایی حکومت جمهوری اسلامی، آیت اللّه طالقانی از طریق یکی از شخصیت های بزرگ کشور، برگزاری نماز جمعه در سرتاسر ایران را به امام پیشنهاد کرد که با موافقت وی، این مراسم وحدت بخش در سرتاسر میهن اسلامی برگزار گردید. بر این اساس به دستور مستقیم حضرت امام نخستین نماز جمعه تهران به امامت آیت اللّه طالقانی در پنجم مرداد 1358 در دانشگاه تهران برپا شد و بیش از یک میلیون نفر در آن شرکت کردند. او هفت نماز جمعه را اقامه کرد که آخرین آن در بهشت زهرا، در شانزدهم شهریور 1358 بود.

آثار ماندگار

اگرچه زندگانی آیت اللّه طالقانی سراسر مبارزه بود و بارها زندانی و تبعید گردید، اما با این حال، آثار ارزشمندی از خود به جا گذاشت. گنجینه های ارزشمندی همچون پرتوی از قرآن، مقدمه و تعلیق بر کتاب تنبیه الامة و تنزیه الملة، اسلام و مالکیت، به سوی خدا می رویم، پرتوی از نهج البلاغه، آینده بشریت از نظر مکتب ما، آزادی و استبداد، آیه حجاب، مرجعیت و فتوا، درسی از قرآن و درس وحدت از یادگارهای جاودان آن عالم فرزانه به شمار می روند.

عروج آیت اللّه طالقانی

آیت اللّه طالقانی پس از سال ها مبارزه، سرانجام روز دوشنبه 19 شهریورماه 1358 به سوی حق شتافت و ملتی در غم فراقش غرق ماتم شدند. انبوه جمعیتْ پیکرش را برای خاک سپاری به بهشت زهرا بردند و صبح سه شنبه در میان شیون مردم، آن پیکر عزیز در خاک پنهان گشت و دولت یک روز تعطیل و سه روز عزای عمومی اعلام کرد. امام خمینی رحمه الله در پیامش به ملت داغ دار چنین فرمودند: «آقای طالقانی یک عمر در جهاد و روشنگری و ارشاد گذراند. او شخصیتی بود که از حبسی به حبسی و از رنجی به رنج دیگر در رفت و آمد بود و هیچ گاه در بهار بزرگ خود سستی و سردی نداشت. من انتظار نداشتم که بمانم و دوستان عزیز و پر ارج خودم را یکی پس از دیگری از دست بدهم. او برای اسلام به منزله حضرت ابوذر بود و زبان گویای او چون شمشیر مالک اشتر برنده بود و کوبنده. مرگ او زودرس بود و عمر او پربرکت».

ابوذر انقلاب

ابوذر انقلاب! رفتی و نگفتی که فلق چشم بر مناجاتِ که بگشاید؟ رفتی و نگفتی که درختان در قنوت شاخه هایشان چه بگویند؟ یاد باد هنگام شیرین بودنت، ای سلسله جنبان آلاله و شقایق. امروز اگر تو نیستی و به آرزوی همیشگی خود رسیده ای، راهت را پاس داشته ایم و از ارزش های انقلاب با جان و دل پاسداری می کنیم. آیت اللّه طالقانی جلوه ایمان بود. در سیمای پرمهرش نور عشق و ایمان خانه داشت و راز و نیاز شبانه اش با پروردگار نمودار خلوص و پاکی بود. یادش گرامی و راه روشن او هرگز بی رهرو مباد.

نماز جمعه در کلام آیت الله طالقانی

آیت الله طالقانی درباره اهمیت نماز جمعه می گوید:

«نماز جمعه مظهر کاملی است از صف توحیدی تمام ملت های مسلمان، و در عین حال آگاهی، تنبه، هوشیاری، افشا کردنِ دسایسِ دشمن و مطلع کردن همه مسلمانان به وظایف و مسئولیت هایی که دست کم در مدت یک هفته در پیش دارند.

نماز جمعه صف عبادت، صف حق پرستی، صف روابط قلوب و وجدان های بیدارِ خداپرستان، در عین حال صف نظام، صف جنگ، صف فرماندهی و فرمان بری است. از این جهت برای امام جمعه شرایط خاصی قایلند که هم بتواند فرماندهی کند، هم بتواند آگاهی بدهد و از حوادثی که در پیرامون کشورهای اسلامی و جامعه مسلمان ها، [و] دسیسه های زیر پرده است، مسلمانان را آگاه کند».

 

9:48

(0)


درس هايي براي زندگي موفق(دانشكده تهران )

درسهای بزرگی که می توان از مورچه ها آموخت !

 

مورچه ها را در نظر بگیرید. آیا باور می کنید که این موجودات کوچک می توانند به ما یاد بدهند که چطور باید زندگی بهتری داشته باشیم؟ از رفتار مورچه ها می توانیم چهار درس مهم بگیریم که به ما برای داشتن زندگی بهتر کمک می کنند.

درس اول: مورچه ها هیچ وقت تسلیم نمی شوند. آیا متوجه شده اید که چطور مورچه ها همیشه به دنبال راهی برای رد شدن از موانع هستند؟ انگشتتان را در راه یک مورچه قرار دهید و آن را دنبال او بکشانید، یا حتی روی او. مدام به دنبال راهی برای عبور از انگشت شما خواهد بود. هیچ وقت یکجا نمی ایستد و گیج نمی ماند. هیچ وقت دست از تلاش بر نمی دارد و عقب نمی کشد. همه ما باید یاد بگیریم که اینچنین باشیم. همیشه موانعی در زندگی ما وجود دارد. چاره اش این است که دست از تلاش برنداریم و به دنبال راه های جایگزین برای رسیدن به اهدافمان باشیم.

درس دوم: مورچه ها همه تابستان به فکر زمستان هستند. داستان قدیمی گنجشک و مورچه را یادتان هست؟ در اواسط تابستان، مورچه ها به شدت مشغول جمع کردن آذوقه برای زمستان خود هستند، در حالی که گنجشک برای خود خوش می گذراند. مورچه ها می دانند که تابستان - اوقات خوش برای همیشه نمی ماند. بالاخره زمستان می آید. این درس خیلی خوبی است. وقتی زندگی خوب می شود، نباید مغرور شوید و تصور کنید که هیچ وقت زندگیتان  با شکست رو به رو نخواهد شد. با دیگران با ملاطفت و مهربانی رفتار کنید. برای روزهای سخت پس انداز کنید و به فکر آینده باشید و یادتان باشد که اوقات خوب همیشه نیستند اما انسان های خوب همیشه هستند.

درس سوم: مورچه ها همه زمستان به فکر تابستان هستند. وقتی با سرمای طاقت فرسای زمستان مواجه می شوند، همیشه به خودشان یادآور می شوند که این همیشگی نخواهد بود و بالاخره تابستان فرا می رسد و با اولین اشعه های خورشید تابستان، مورچه ها بیرون می آیند و آماده کار و تلاش و تفریح هستند. وقتی ناراحت و افسرده هستید و وقتی تصور می کنید مشکلات تمامی ندارند، خوب است که به خودتان یادآور شوید که این نیز می گذرد. اوقات خوش فرا می رسد و خیلی مهم است که همیشه رویکردی مثبت به زندگی داشته باشید.

درس چهارم: مورچه ها هر چه از توانشان بر می آید را انجام می دهند. مورچه ها چه مقدار غذا در تابستان جمع می کنند؟ هرچقدر که بتوانند! این الگوی خیلی خوبی برای کار است. هر چه که از دستتان برمی آید را انجام دهید. یک مورچه نگران این نیست که مورچه دیگر چقدر غذا جمع کرده است. عقب نمی کشد و به این فکر نمی کند که چرا باید اینقدر سخت تلاش کند. از حقوق کم خود هم شکایت نمی کند. آنها فقط سهم شان را از کار انجام می دهند. موفقیت و خوشبختی معمولاً در نتیجه 100% به دست می آید، یعنی همه آنچه که در توان دارید را به کار گیرید. اگر به اطرافتان نگاه کنید، افراد موفقی را می بینید که با هر چه در توانشان هست زحمت می کشند.

پس:

1. هرگز عقب نکشید.

2. به فکر آینده باشید.

3. مثبت اندیش باشید.

4. تا منتهای توان خود تلاش کنید.

و یک درس دیگر هم هست که می توانید از مورچه ها یاد بگیرید. آیا می دانستید که مورچه ها می توانند شیئی با 20 برابر وزن خود را حمل کنند؟ شاید ما هم همینطور باشیم. ما می توانیم سختی ها را به دوش بکشیم و حجم کارهای سخت و زیاد را مدیریت کنیم. دفعه بعد که چیزی موجب ناراحتی تان شد و تصور کردید که قادر به تحمل آن نیستید، دلسرد نشوید. به آن مورچه کوچک فکر کنید و یادتان باشد که شما هم می توانید وزن بیشتری را به دوش بکشید!

8:59

(0)


15 شهريور 1391

محاسبه نفس(دانشكده تهران )

چقدر شايسته هستيم

 

پـسـر كـوچـكـي وارد يـك داروخانه شد، ‌يك كارتن دارو را به سمت تلفن عمومي داروخانه هـل داد سـپس برروي كارتن رفت تا دستش به دكمه‌هاي تلفن برسد و شروع كرد به گرفتن شماره‌اي هـفت رقمي. مسئول داروخانه متوجه پسر بود وبه مكالماتش گوش داد. پسرك پرسيد: «خانم مي‌توانم خواهش كنم كوتاه كردن چمن‌هاي خانه‌تان را به من بسپاريد؟ زن پاسخ داد: كسي هست كه اين كار را برايم انجام مي‌دهد.» پسرك گفت : خانم من اين كار را با نصف قيمتي كه او مي گيرد انجام خواهم داد. زن در جوابش گفت كه از كار همان فرد كاملا‌ راضي است. پسرك بيشتر اصرار كرد و پيشنهاد داد: «خانم ،‌ من پياده رو و جدول جلوي خانه را هم برايتان جارو مي كنم. در اين صورت شما در روز جمعه زيباترين چمن را در كل شهر خواهيد داشت.» مجددا زن پاسخش منفي بود. پسرك در حالي كه لـبـخـنـدي بـرلب داشت،‌ گوشي را گذاشت. مسئول داروخانه كه به صحبت‌هاي او گوش داده بود به سمتش رفت و گفت: «پسرجان از رفتارت خوشم آمد؛ به خاطر اينكه روحيه خوبي داري دوست دارم كاري به تو بدهم» پسرك جواب داد: نه ممنون، من فقط داشتم عملكردم را مي‌سنجيدم، من همان كسي هستم كه براي آن خانم كار مي كند!

 

14:11

(0)


رسم دوستي(دانشكده تهران )

خاطرات دو دوست قدیمی


دو دوست قدیمی در حال عبور از بیابانی بودند. در حین سفر، این دو سرِ موضوع کوچکی بحث می کنند و کار به جایی می رسد که یکی کنترل خشم خودش را از دست می دهد و سیلی محکمی به صورت دیگری می زند. دوست دوم که از شدت ضربه و درد سیلی شوکه شده بود بدون اینکه حرفی بزند روی شنهای بیابان نوشت: "امروز بهترین دوست زندگیم سیلی محکمی به صورتم زد.آنها به راه خود ادامه دادند تا اینکه به دریاچه ای رسیدند. تصمیم گرفتند در آب کمی شنا کنند تا هم از حرارت و گرمای کویر خلاص شوند و هم اتفاق پیش آمده را فراموش کنند.

همچنان که مشغول شنا بودند ناگهان همان دوستی که سیلی خورده بود حس کرد گرفتار باتلاق شده و گل و لای وی را به سمت پایین می کشد. شروع به داد و فریاد کرد و خلاصه دوستش وی را با هزار زحمت از آن مخمصه نجات داد. مرد که خود را از مرگ حتمی نجات یافته دید، فوری مشغول شد و روی سنگ کنار آب به زحمت حک کرد: "امروز بهترین دوست زندگیم مرا از مرگ قطعی نجات داد. دوستی که او را نجات داده بود وقتی حرارت و تلاش وی را برای حک کردن این مطلب دید با شگفتی پرسید: وقتی به تو سیلی زدم روی شن نوشتی و حال که تو را نجات دادم روی سنگ حک می کنی؟"

مرد پاسخ داد: وقتی دوستی تو را آزار می دهد آن را روی شن بنویس تا با وزش نسیم بخشش و عفو، آرام و آهسته از قلبت پاک شود. ولی وقتی کسی در حق تو کار خوبی انجام داد، باید آنرا در سنگ حک کنی تا هیچ چیز قادر به محو کردن آن نباشد و همیشه خود را مدیون لطف وی بدانی."

نتیجه اخلاقی :

یاد بگیریم آسیب ها و رنجش های دیگران را زود فراموش کنیم و خوبی ها و لطف دیگران را هیچ گاه فراموش نکنیم.

 

11:57

(0)


اهمیت قرآن کریم در علوم انسانی(دانشكده تهران )

 علوم انسانی [فعلی] ما بر مبادی و مبانی متعارض با مبانی قرآنی و اسلامی بنا شده است. علوم انسانی غرب مبتنی بر جهان بینی دیگر است؛ مبتنی بر فهم دیگری از عالم آفرینش است و غالبا مبتنی بر نگاه مادی است. این نگاه، نگاه غلطی است؛ این مبنا، مبنای غلطی است. این علوم انسانی را ما به صورت ترجمه ای، بدون اینکه اجازه بدهیم هر گونه فکر تحقیقیِ اسلامی در آن راه پیدا کند، می آوریم در دانشگاه های خودمان و این ها را در بخش های مختلف تعلیم می دهیم؛ در حالی که ریشه و پایه و اساس علوم انسانی را باید در قرآن کریم جستجو و پیدا کرد. اگر این شد، آن وقت متفکرین و پژوهندگان و صاحب نظران در علوم مختلف انسانی می توانند بر این پایه و اساس بناهای رفیعی را ایجاد کنند. آن وقت می توانند از پیشرفت های دیگران، غربی ها و کسانی که در علوم انسانی پیشرفت داشتند، استفاده هم بکنند، لکن مبنا باید مبنای قرآنی باشد.

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) 28/7/1388

10:27

(0)


پاسخ به يك سوال (دانشكده تهران )

آیا وجود جن‌های عذاب‌کننده در جهنم صحت دارد؟

پاسخ آیت الله رمضانی از شاگردان علامه حسن زاده آملی و از استادان علوم عقلی و عرفانی حوزه علمیه قم به این سؤال که «آیا وجود جن‌های عذاب‌کننده در جهنم صحت دارد؟» و آیا  این که «شیاطین جن می‌سوزند، امّا خودشان عاملان عذاب در جهنم هستند» صحیح است؟

 

تردیدی نیست که جن‌ها مثل انسان‌ها مکلف هستند و وقتی پای تکلیف به میان می‌آید اطاعت و عصیان به وجود می‌آید و وقتی اطاعت و عصیان در کار باشد بهشت و جهنمی هست و باید دانست که جن‌های معصیت کار مانند انسان‌های معصیت کار در جهنم خواهند بود.

بیان احتمال اول

 اما اینکه جن‌ها یا برخی از جن‌ها، عامل عذاب در جهنم هستند مطلبی است که باید در آن تأمل داشت. مثلا درباره انسان داریم که عالمان سوء یا برخی دیگر از گناهکاران در جهنم که هستند تعفن آنها سایر اهل آتش را آزار می‌دهد. به این مبنا و بر این اساس اگر خواسته باشیم بگوییم در جهنم افرادی از جن‌ها هستند که می‌سوزند و در عین حال مایه عذاب دیگران هستند، ایرادی ندارد.

بیان احتمال دوم

اگر مراد از اینکه آنها می‌سوزند و عامل عذاب دیگران هستند مثل شیطان است که خودش می‌سوزد و تابعانش هم - به خاطر تبعیت از او - می‌سوزند، این هم امکان دارد و صحیح است. به قول آیه شریفه قرآن کریم: «لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْکَ وَ مِمَّنْ تَبِعَکَ مِنْهُمْ أَجْمَعینَ؛ که جهنّم را از تو و هر کدام از آنان که از تو پیروى کند، پر خواهم کرد!» (ص /۸۵)

 

همچنین قرآن درباره شیطان و کسانی که تبعیت از او می‌کنند می‌فرماید: «کَمَثَلِ الشَّیْطَانِ إِذْ قَالَ لِلْانسَانِ اکْفُرْ فَلَمَّا کَفَرَ قَالَ إِنىّ‏ِ بَرِى‏ءٌ مِّنکَ إِنىّ‏ِ أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَلَمِینَ ، فَکاَنَ عَاقِبَتهَمَا أَنهَّمَا فىِ النَّارِ خَالِدَیْنِ فِیهَا وَ ذَالِکَ جَزَؤُاْ الظَّلِمِینَ؛ کار آنها همچون شیطان است که به انسان گفت: «کافر شو» امّا هنگامى که کافر شد، گفت: «من از تو بیزارم، من از خداوندى که پروردگار عالمیان است بیم دارم!، سرانجام کارشان این شد که هر دو در آتش دوزخ خواهند بود، جاودانه در آن مى‏‌مانند و این است کیفر ستمکاران!» (حشر / ۱۶ و ۱۷)

 

پس اگر مراد این باشد که خودش خواهد سوخت و باعث می‌شود دیگران هم وارد آتش شوند و بسوزند و به این معنا عامل سوختن آنها می‌شود، این هم صحیح است.

بیان احتمال سوم

اگر مراد این است که اینها می‌سوزند و اما خودشان ملک موکل یا مسئول موکل بر تعذیب هم هستند یعنی خداوند متعال به اینها ماموریت داده باشد که دیگران را هم عذاب بکنند مثل فرشتگان موکل بر جهنم که در آتش هستند و عوامل اجرایی دستورات حق تعالی راجع به تعذیب کفار و مشرکان و ... هستند. به این معنا اگر باشد، پذیرش آن مشکل خواهد بود.

بیان احتمال چهارم

اگر عبارت چنین باشد که «آنها نمی‌سوزند اما خودشان عامل عذاب در جهنم هستند» معنای بهتری دارد. اگر «می‌سوزند» را به «نمی‌سوزند» تغییر دهیم این عبارت در صورتی که جن را به معنای هر موجود «مخفی از چشم» بگیریم و بر فرشتگان و عاملان عذاب تطبیق کنیم، درست می‌شود.

 

در این معنا، جن به معنای موجود مخفی از حواس است که خودش در جهنم نمی‌سوزد و عامل تعذیب هست. چون فرشتگانی که در جهنم، عامل عذاب هستند خودشان نمی‌سوزند. در اینجا به این فرشتگان، جن بگوییم ایرادی ندارد چون جن در این بیان، به هر موجود مخفی از چشم از جمله فرشته اطلاق می‌شود.

10:21

(0)


31 مرداد 1391

جشنواره پايان نامه هاي برتر قرآني(دانشكده تهران )

کسب رتبه اول جشنواره پایان نامه های برتر قرآنی

توسط سرکار خانم زهره اخوان مقدم

در بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تهران

به گزارش امور فرهنگی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران طبق روال چند سال گذشته، جشنواره پایان نامه های قرآنی برتر کشور، در بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم نیز که همزمان با ماه مبارک رمضان در مصلی امام خمینی تهران برگزار شد میزبان آثار برتر و ممتاز پژوهشگران و دانشجویان مؤسسات آموزش عالی سراسر کشور در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا بود.

در این دوره از جشنواره نزدیک به ششصد عنوان پايان نامه از دانشگاه هاي اصول دين، تهران، دانشكده هاي علوم قرآني كشور، تربيت مدرس، آزاد اسلامي، علوم اسلامي رضوي، امام صادق(ع) و... شرکت داشتند که در این میان پایان نامه سرکار خانم زهره اخوان مقدم عضو هیئت علمی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران با عنواناصول تفسیر برگرفته از روایات اهل بیت(ع) توانست رتبه اول در بین پایان نامه های برتر قرآنی در مقطع دکترا را کسب کند..

 

16:10

(0)


19 تير 1391

جشنواره فرهنگي ورزشي(دانشكده تهران )

کسب رتبه های گوناگون ورزشی و فرهنگی توسط دانشجویان دانشکده علوم و فنون قرآن تهران

در سومین جشنواره دانشجویي دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

 

سومین جشنواره فرهنگی، هنری و ورزشی دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در دو بخش بانوان و آقایان، در ترم دوم سال تحصیلی 90 91 و با حضور 21 دانشکده برگزار شده و 13 تیر با اعلام نفرات برتر هر یک رشته های ورزشی و فرهنگی به کار خود پایان داد.

به گزارش امور فرهنگی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران سومین جشنواره دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در دو بخش فرهنگی و ورزشی برگزار شد.

در بخش ورزشی جشنواره و قسمت آقایان که با حضور ۱۶ دانشکده علوم قرآني از سراسر کشور به ميزباني دانشکده علوم قرآني آمل از ۱۰ تا ۱۳ تیر در دانشکده علوم قرآني آمل برگزار شد، تیم والیبال تهران متشکل از دانشجویان: نقی سبلانی، حسن یعقوبی، مسعود همرنگ، مجتبی نمم نبات، بهزاد کوهی، حسین مناحی، وحید حسنعلی زاده و حسن عبدالهی به سرپرستی برادر حمید حیدری توانست مقتدرانه رتبه نخست این رشته را به خود اختصاص دهد.

در بخش ورزشی بانوان اما متأسفانه در هیچ یک از رشته ها تیمی معرفی نشده بود و دانشکده تهران از امکان رقابت و کسب رتبه در این بخش بی بهره ماند.

اما در بخش فرهنگی جشنواره و در قسمت بانوان مسابقه کتابخوانی بانوی بهشتی سرکار خانم زهرا محمد حسنی، نیلوفر کریمپور و مریم احمدی به ترتیب با کسب رتبه های سوم تا پنجم توانستند سه سهمیه از پنج  سهمیه برتر این رشته را برای دانشکده تهران به ارمغان بیاورند. رتبه اول و دوم این رشته در بخش بانوان را نیز به ترتیب سرکار خانم فاطمه وجودی از دانشکده ایلام و ندا توفیق نام از دانشکده قم کسب کردند.

در قسمت آقایان و رشته احکام آقای حمید سعیدی و حسین مناحی به ترتیب حائز رتبه دوم و سوم شدند.

اما در بخش جنبی جشنواره ورزشی، چند مسابقه فرهنگی نیز بین دانشجویان حاضر برگزار شد که طی آن در بخش قرائت تحقیق آقای احمد برزگر و در بخش اطلاعات قرآنی آقای حمید سعیدی مقام نخست را کسب نمودند.

امید است با افزایش نظم و برنامه ریزی های دقیق در سال های آینده که نیاز به اهتمام و صرف انرژی بیشتر مسؤولین دانشکده علوم و فنون قرآن تهران دارد نتایج بهتری برای این مجموعه قرآنی به دست آید.

سید مهدی قادری

11:19

(0)


11 تير 1391

اردوي پايان ترم(دانشكده تهران )

پایان شیرین سال تحصیلی برای  دانشجویان دانشکده علوم و فنون قرآن تهران

 

 

 

 

 

 

به گزارش امور فرهنگی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران 36 نفر از دانشجویان این دانشکده برای اینکه با روحیه و خاطره ای شاد ایام تحصیلات دانشکده را به مقصد تعطیلات تابستان در جوار خانواده خود ترک کنند در اردوی یک روزه امامزاده داود(ع) شرکت کردند.

این اردو یک روز بعد از آخرین امتحان دانشجویان در سال تحصیلی یعنی بعد از یک سال تحصیل و کوشش و فعالیت در سطح دانشگاه و آشنایی و همراهی و رفاقت و رقابت با هم رشته ای ها، پنجشنبه 8 تیر در جوار بارگاه مقدس امامزاده داود(ع) برگزار شد.

از جمله برنامه های این اردو می توان به زیارت و ادای احترام به پیشگاه مقدس امامزاده داود(ع)، صرف صبحانه، شرکت در پیاده روی دسته جمعی در  دامنه کوه و مشاهده زیبائی های طبیعت، شرکت در نماز جماعت، صرف نهار، پذیرایی مختصر در پارک پردیسان تهران اشاره کرد.

گزارش تصویری

 

 

 

14:42

(0)


[ 1 ] [ 2 ] [ 3 ] [ 4 ] [ 5 ] [ 6 ] [ 7 ] [ 8 ] [ 9 ] [ 10 ] [ 11 ] [ 12 ]