وضعیت آب و هوا
weather.ir is down
طرح کتاب‌خوانی رساله دانشجویی
طرح کتاب‌خوانی رساله دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
با هدف ارتقاء سطح علمی و معرفتی و آشنایی با اندیشه‌های دینی و سبک زندگی اسلامی، سومین مرحله طرح کتاب­خوانی با محوریت کتاب «رساله دانشجویی» از مجموعه پرسش‌ها و پاسخ های دانشجویی، جلد 16؛ اثر سید مجتبی حسینی (دفتر نشر معارف، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها) در بخش‌های دانشجویان، کارکنان، اساتید هیأت علمی و خانواده‌ها برگزار می‌گردد.
 ١٤:٣٢ - چهارشنبه ٩ اسفند ١٣٩٦ - نظرات : ٠متن کامل >>
نتایج نهایی حفظ سه جزء آخر قرآن کریم
نتایج نهایی حفظ سه جزء آخر قرآن کریم اعلام شد
پس از برگزاری آزمون های کتبی و عملی نتایج نهایی در سه مسابقه حفظ سه جزء آخر قرآن کریم در حفظ 1 جزء ، 2 جزء و 3 جزء مشخص شدند.
 ١٣:٣٩ - دوشنبه ٤ دی ١٣٩٦ - نظرات : ٠متن کامل >>
آغاز به کار شانزدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
برگزاری دوره جدید مسابقات حفظ قرآن کریم در دانشکده های علوم قرآنی
ثبت نام دوره های آموزشی قرآنی و فوق برنامه در دانشکده های علوم قرآنی
دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه
 
30 ارديبهشت 1398

میلاد کریم اهل البیت , امام حسن مجتبی (علیه السلام) مبارک باد(دانشكده کرمانشاه )

سلام بر لحظه‏ هایی که تو را آوردند!
سلام بر لب‏های رسول اللّه‏ که میلاد تو را به درگاه پروردگار، سبحه گفت و نام یگانه‏ ات را از دست جبرئیل گرفت و در گوش عصمتت زمزمه کرد!
سلام بر لبخند سرافراز علی علیه‏ السلام ، که در طلوع تو اتفاق افتاد!
سلام بر تو، امامتِ فردای پس از علی!
سلام بر تو، شباهتِ بی‏شائبه محمدی!
سلام بر اقیانوس کرامت و سخاوتی که از دامان «کوثر» و «ابوتراب» برخاست.

13:15

(0)


11 ارديبهشت 1398

تبریک روز معلم و گرامیداشت مقام استاد(دانشكده کرمانشاه )

روز معلم، روز بزرگداشت سنت‌ های پسندیده خدا

و تعظیم علم و معرفت است

معلم، محرم اسرار شاگردان

طبیب بیماری نادانى

شریک اندوه و شادی شاگردان است

11:9

(0)


1 ارديبهشت 1398

میلاد حضرت مهدی (عج) منجی عالم بشریت مبارک‌باد(دانشكده کرمانشاه )

 

گویند کسان که روز عید آمده است

این نکته بطبع من بعید آمده است

روزیست به ما عید که گویند همه

زان یار سفرکرده نوید آمده است

ولادت با سعادت حضرت بقیة الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) , جشن نیمه شعبان مبارک باد

12:6

(0)


6 اسفند 1397

مقام و منزلت مادر با استناد به آیات(دانشكده کرمانشاه )

هر چند همه ادیان الهی مقام ارزشمندی برای مادر قایلند و به او احترام می گذارند، ولی اسلام بیش از دیگر مکاتب به این مسئله توجه نموده و به مادر عظمت بخشیده است. حقوقی را که اسلام برای مادران مشخص کرده، بسیار فراتر از حقوقی است که برای دیگران حتی پدر قایل شده است؛ چرا که مادر مربی انسان و در حقیقت پرورش دهنده جامعه است و اوست که می تواند فرد و جامعه را به سعادت برساند و یا به شقاوت و بدبختی بکشاند.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در تبیین مقام مادر می فرماید: الجنّةُ تحتَ اقدامِ الامّهات؛ بهشت زیر پاهای مادران است.» این حدیث حاکی از این است که بدون رضایت مادر نمی توان به بهشت و نعمت های بهشتی دست یافت. اگر کسی بخواهد به درجات عالیه جنّت و رضوان نایل گردد، باید به مادر احترام بگذارد و به او خدمت کند. این همه ارج نهادن به مقام مادر شاید به خاطر زحماتی است که مادر متحمل می شود. تحمل رنج و زحمت دوره بارداری و کودکی و تأمین نیازهای جسمی و روحی فرزند از مشکلات طاقت فرسایی است که مادر می تواند بپذیرد. طبیعی است که خداوند در قبال صبر و بردباری مادر، اجر و مزد بی پایان به او عنایت می کند. قرآن کریم به رنج و زحمت مادر اشاره کرده می فرماید: «حملته امّه کرها و وضعته کرها و حمله و فصاله ثلایون شهرا»؛ «مادرش او را با ناراحتی حمل می کند و با ناراحتی بر زمین می گذارد و مدت حمل و از شیر باز گرفتنش سی روز است.» به قول معروف هر که بامش بیش، برفش بیش تر. مادر نسبت به تربیت فرزند مشکلات زیادی را متحمل می شود و طبعا پاداش زیادتری را نیز مستحق می گردد.

و علی المولود له رزقهنّ و کسوتهنّ بالمعروف

و بر آن كس كه فرزند براى او متولد شده [پدر]، لازم است خوراك و پوشاك مادر را به طور شايسته بپردازد.

نکته ها و اشاره ها

آیات قرآن که در مورد حقّ شناسی از والدین آمده است بر دو قسم است: یک قسم حقّ شناسی مشترک پدر و مادر را بیان می کند و قسم دیگر، آیاتی است که مخصوص حقّ شناسی مادر است، قرآن کریم اگر درباره پدر حکم خاصی بیان می کند فقط برای بیان وظیفه است، نظیر آیه فوق؛ که خوراک و پوشاک مادران به طور شایسته به عهده پدر فرزند است. ولیکن هنگامی که سخن از تجلیل و بیان زحمات است، اسم مادر را بالخصوص ذکر می کند.

1.در آیه فوق به حقوق گوناگونی که مادر و فرزند و پدر در این زمینه دارند، اشاره شده است که می توان آنها را در چند بخش بیان کرد:

الف) هزینه زندگی مادر از نظر غذا و لباس در دوران شیر دادن بر عهده ی پدر نوزاد است تا مادر بتواند با خاطری آسوده فرزندش را شیر دهد و چنانچه زن طلاق گرفته باشد نیز، همین حکم جاری است.

ب) هیچ یک از پدر و مادر نباید با اختلافات خویش سرنوشت کودک خود را قربانی کنند و بدین وسیله ضربه های جبران ناپذیری به روح و روان خود و نوزاد وارد سازند.

پدر، حق مادر را در نگه داری کودک پایمال نکند و مادر نیز از این حق سوء استفاده نکند و با بهانه جویی از شیردادن خودداری نکند و یا مرد را از دیدار فرزندش محروم نسازد و به او ضربه روانی واقتصادی نزند.

ج) بعد از مرگ پدر، وارثان او باید عهده دار این وظیفه شوند و احتیاجات مادر را در دورانی که به کودک شیر می دهد تأمین کنند.

د) هرگز نمی توان از حقّ شیر دادن و سرپرستی مادر جلوگیری کرد، مگر این که خودش امتناع ورزد و یا مانعی برای او پیش آید، که در این صورت می توان نگه داری و شیر دادن کودک را به دایه مناسبی واگذار کرد و یا قسمتی از شیر دادن را به عهده ی او گذاشت تا کمکی برای مادر باشد.

2.تعبیر «مولود له» (کسی که فرزند برای او تولد یافته) در مورد پدر نوزاد آمده است و از واژه متعارف «اب» (پدر) استفاده نشده است. گویا این تعبیر عواطف پدر را در راه انجام وظیفه تحریک می کند که اگر هزینه مادر طفل به عهده پدر گذاشته شده، به خاطر فرزند او و میوه دل اوست، نه یک فرد بیگانه.

3.تعبیر «معروف» در آیه فوق نشان می دهد که لباس و غذای مادر باید در حدود متعارف و شایسته حال او تأمین شود، یعنی نه سخت گیری شود و نه اسراف گردد. واژه «معروف» در این آیه، به وجه نیکویی، عنصر عرف و زمان را در شاخص های مراعات حقوق خانوادگی وارد می کند.

4.تکلیف انسان ها بر اساس قدرت و به اندازه توانایی آنهاست و نباید از نظر اقتصادی به پدر کودک فشار وارد شود. این یک اصل اساسی در احکام اسلامی است؛ بنابراین هیچ قانونی در اسلام وجود ندارد که کاری بیش از  توان فرد از او بخواهد.

5.باید حقوق مادر و دایه در برابر شیر دادن پرداخت شود و این یکی از زیباترین جلوه های رعایت حقوق زنان در اسلام است.

6.از این آیه و آیات مشابه، متوجه جامعیت احکام اسلام می شویم که برای همه مراحل زندگی انسان، از دوران نوزادی تا هجرت، جهاد و فرهنگ، برنامه ریزی کرده است.

آموزه ها و پیام ها

1.اسلام مدافع حقوق کودک و مادر اوست.

2.پدر و مادرها کودکان خود را فدای اختلافات و طلاق خودشان نکنند.

3.در دوران شیرخوارگی به کودکان و مادران آنها توجه کنید و حقوق و هزینه های آنان را تأمین سازید.

4.تکلیف هر کس به اندازه توان اوست.

5.سرنوشت کودکان را با توجه به اصل مشاوره و رضایت پدر و مادر رقم بزنید(و کودک را قربانی مشاجرات خود نکنید).

6.شیرخوارگی کودک آن قدر مهم است که می توانید برای او دایه بگیرید.

7.در مورد حقوق کودکان و مادران آنها کوتاهی نکنید که اعمال شما تحت نظر خداست.

8.برنامه ریزی برای کودکان نباید موجب زیان آنان و پدر و مادرشان شود.

 

مشاهده منبع

13:52

(0)


4 اسفند 1397

رتبه و شأن حضرت زهرا (سلام الله علیها)(دانشكده کرمانشاه )

از نظر اسلام ارزش انسان­ها در پیشگاه خداوند متعال به تقوای آنان است. قرآن می­فرماید: «یا أَیُّهَا النّاسُ إِنّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوبًا وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ» «ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‏ها و قبیله‏ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‏ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است

طبق این آیه شریفه هر چه درجه تقوی بالاتر باشد فرد متقی نزد خداوند گرامی­تر است و این درجات در میان انبیاء و معصومین علیهم السلام نیز وجود دارد که همه انبیاء از نظر درجات در یک سطح نیستند و در مرتبه انبیاء ملاکات و معیارهای بسیار دقیقی است که خداوند متعال بر اساس آنها بر درجات و مقام انبیاء می­افزاید.

اما در مورد مقام حضرت زهرا (س) روایات زیادی آمده است که دلالت بر بزرگی مقام ایشان در نزد خداوند می­کند.  با تعابیری که درباره هیچ کدام از معصومین صحبت نشده است. از جمله بعضی از احادیث پیامبر اکرم (ص) که هم در منابع شیعه و هم در منابع برادران اهل سنت آمده است:

رسول اکرم (ص) فرمودند: «همانا خداوند با غضب فاطمه (س) غضب می­کند و با رضایت او راضی می­شود.»

رسول اکرم (ص) فرمود: «نخستین کسی که وارد بهشت می­شود فاطمه (س) دخترم است...»

اما در مورد اینکه مقام حضرت زهرا (س) از همه پیامبران بالاتر است نیز دو روایت در بحار الانوار آمده است که ما در اینجا آن دو روایت را نقل می­کنیم:

علامه مجلسی از کتاب علل الشرایع حدیثی از جابر از امام صادق (ع) نقل می­کند که از آن حضرت پرسیدم: چرا فاطمه زهرا (س) را زهراء نامیده­اند؟ حضرت فرمود: زیرا خداوند او را از نور عظمت خود آفرید. پس وقتی که آن نور تابید، آسمان زمین روشن شد و چشمان ملائکه را خیره ساخت، آنان سجده کردند و پرسیدند ای پروردگار ما، این نور چیست؟ پس خداوند به آنان وحی کرد که نوری از نور من است که در آسمان زمین آن را از عظمت خود خلق نموده ام و آن را از صلب یکی از پیامبرانم خارج کرده ام و آن را بر تمام پیامبران برتری بخشیده­ام و از این نور، امامانی خارج شده­اند که برای برپایی فرمان من قیام می کنند و مردم را به حق من هدایت می­کنند و من آنها را بعد از پایان یافتن وحی و نبوت جانشین خود در زمین کرده­ام.

این روایت با صراحت دلالت دارد بر اینکه حضرت زهرا (س) بر تمام انبیاء برتری دارد.

امام صادق علیه السلام فرمود: اگر حضرت علی علیه السلام نبود که با حضرت زهرا (س) ازدواج نماید از زمان حضرت آدم تا روز قیامت هیچ­گونه کفو و همتایی برای آن حضرت پیدا نمی­شد.

این روایت نیز دلالت می­کند که مقام و درجه هیچ کس به جز حضرت علی (ع) به مقام حضرت زهرا (س) نمی­رسد. البته وجود مقدس خاتم الانبیاء پیامبر اکرم (ص) از این بیان خارج است که در جای خود ثابت است که آن حضرت اشرف مخلوقات الهی است.

مسلم است که ائمه علیهم السلام راستگو­ترین افراد هستند و در این کلام خود حقیقتی را بیان کرده اند که از پیامبر اکرم (ص) به آنها رسیده است. و پیامبر اکرم (ص) نیز از خود چیزی نمی گوید؛ بلکه آنچه را از خداوند به او رسیده است بیان می­کند. و خداوند متعال هر مقامی را بر اساس شایستگی و سعی و تلاش فرد به او می­بخشد و فرموده است: « وَ أَنْ لَیْسَ لِْلإِنْسانِ إِلاّ ما سَعی » یعنی «و اینکه برای انسان بهره­ای جز سعی و کوشش او نیست.»

13:23

(0)


5 دی 1397

فایل آموزشی و پژوهشی در قرائت صحیح قرآن کریم(دانشكده کرمانشاه )

قرائت صحیح قرآن یکی از مباحث مهم فقهی در حوزه قرآن و فقه است، زیرا افزون بر استحباب مؤکد قرائت قرآن به طور کلی، قرائت حمد و سوره در نماز واجب است. بیشتر آیات قرآن از زمان نزول تا کنون، جز با قرائت مطابق با اعراب کنونی آیات قرائت نشده اند و در قرائت صحیح آنها اختلافی نیست، اما در بخشی از آیات، قرائت های دیگری غیر از قرائت مطابق با اعراب آنها گزارش شده و در قرائت صحیح این دسته از آیات، دیدگاه های مختلفی پدید آمده است؛ برخی بر اساس متواتر دانستن قرائت های هفت گانه یا ده گانه، به صحت همة آن قرائت ها قائل شده اند، و برخی تواتر آنها را ثابت ندانسته و بر اساس حجت دانستن آن قرائت ها، به صحت آنها فتوا داده اند، و برخی قرائت صحیح را در قرائت مطابق با اعراب کنونی آیات متعین دانسته اند. در این مقاله دلایل این دیدگاه ها بررسی و نقد، و بر تعیین صحت قرائت مطابق با اعراب جز در برخی آیات استدلال و تأکید می شود.

دانلود فایل

 

منبع: پژوهشگاه علوم  انسانی و مطالعات فرهنگی

14:31

(0)


15 آبان 1397

برپايي ايستگاه صلواتي به مناسبت رحلت پيامبراكرم (ص)(دانشكده کرمانشاه )

 

در روزسه شنبه  مورخ 15 /8 /97 ايستگاه صلواتي به مناسبت فرارسيدن سالروز رحلت پيامبراكرم حضرت محمد مصطفي(ص) و شهادت امام حسن مجتبي(ع) در حياط دانشكده برپا شد.


 

11:17

(0)


14 آبان 1397

نشست علمي با موضوع فرهنگ عمومي،فرهنگ حسيني(دانشكده کرمانشاه )

 

در روز دوشنبه  مورخ 14 / 8 / 97 نشست علمي با موضوع فرهنگ عمومي،فرهنگ حسيني،انقلاب دوم با حضور سخنران محترم جناب آقاي استاد فلاحي

پس از تلاوت آيات روح بخش قرآن كريم و سرود ملي جناب اقاي استاد فلاحي مطالبي پيرامون موضوع فوق الذكر بيان فرمودند:

موضوع اصلي مورد بحث سه واژه كليدي و مهم فرهنگ،قيام حسيني و انقلاب دوم كه در اين جلسه به رابطه ي بين سه مفهوم به طور اجمال پرداخته مي شود.

فرهنگ عمومي فرهنگ غالب وگسترده اي است كه ميان عموم جامعه رواج دارد كه حوزه هاي عقايد،ارزش ها، احساسات،عواطف و هنجارها مي باشد.فرهنگ حسيني داراي ويژگي هاي خاص است كه عبارتند از:

1.دوام و پايداري در برابرعوامل تهديد كننده در طول تاريخ افراد و حكومت هايي در صدد مكتوم نمودن جريان عاشورا بوده است اما نه تنها اين فرهنگ از بين نرفت بلكه روز به روز ماندگارتر و گسترده تر مي شود.

2.علم،پارسايي،انديشه ورزي در فرهنگ حسيني جايگاه ويژه اي دارند و با مطالعه و تحليل محتواي سخنان امام حسين(ع) از مدينه تا مكه و از مكه تا كربلا اين امر كاملا روشن است.

3.در متن فرهنگ عاشورا استعدادهاي انساني زيادي شكوفا شده اند وشاگردان زيادي در اين مكتب تربيت شده اند پس مي توان گفت فرهنگ حسيني مولد نتيجه بخش و راه گشا است.

مذهب قوي ترين و اصلي ترين عامل و زمينه ي پيروزي انقلاب اسلامي است كه ميشل فوكو از آن به عنوان معنويت گرايي سياسي ياد مي كند و از ميان عناصر مذهبي فرهنگ حسيني نقش برجسته اي داشته است.

مولفه هاي اين فرهنگ مانند راستي،درستي،پاكي،رعايت حقوق و مناسبات انساني،ستم ناپذيري،توجه به مصالح عموم مسلمين،پيروي از كلام الهي و شهادت طلبي در اين پيروزي از برجستگي فاحشي برخوردار است.

تحليل سخنان حضرت امام خميني(ره) وشعارهاي انقلابيون گوياي همين امر است و طاغوت ستيزي و آشتي ناپذيري ميان حق و باطل اصلي است برگرفته از فرهنگ عاشورا كه امام حسين(ع)مي فرمايد:

مثل من مثل با يزيد هرگز بيعت نمي كند كه اين سخن اساس انديشه مبارزين و انقلابيون بوده است.

تسخير لانه ي جاسوسي به تعبير امام،انقلاب دوم،جلوه اي از استكبار ستيزي فرهنگ انقلاب مي باشد.

مهم ترين دستاوردهاي انقلاب دوم ايستادگي در برابر استكبار و اميدوار ساختن ملت هاي جهان سوم وشكست ابهت فرعوني آمريكا مي باشد.آنچه مهم است اين است كه پيرو فرهنگ پيشرو حسيني،در جامعه اثرگذار و تحول آفرين است.

 در پايان مراسم از مهمانان پذيرايي به عمل آمد.

 

11:27

(0)


12 تير 1397

اطلاعیه پذیرش دانشجو , دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه(دانشكده کرمانشاه )

11:10

(0)


9 آذر 1395

اطلاعيه طرح (استاد راهنما )(دانشكده کرمانشاه )

اطلاعیه طرح « استاد راهنما»

 

 

با عنایت به اهمیت تحقیق و پژوهش در دانشگاه و همچنین ضرورت برنامه ریزی و جهت دهی تحقیقات و پژوهش های علمی و ایجاد

 

نشاط علمی در بین دانشجویان طرح « استاد راهنما» با مساعدت دانشگاه علوم و معارف اجرا می گردد، لذا این دانشکده با همکاری

 جناب آقای دکتر چهری این طرح را اجرائی می نماید . بنابراین جهت هر گونه پرسش و مسئله پژوهشی می توانید در ساعت های ذکر

 

شده به شرح ذیل به ایشان مراجعه بفرمائید .

 

زمــان : روزهای دوشنبه و سه شنبه هر هفته از ساعت 9 لغـایت 10 صبح

 

با تشکر واحد پژوهش دانشکده علوم قرآنی شهید اشرفی کرمانشاه

10:40

(0)


[ 1 ] [ 2 ] [ 3 ] [ 4 ] [ 5 ] [ 6 ] [ 7 ] [ 8 ] [ 9 ] [ 10 ] [ 11 ] [ 12 ] [ 13 ] [ 14 ] [ 15 ] [ 16 ] [ 17 ]