شنبه ٢٩ مهر ١٣٩٦

معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی / شرح وظایف و روش کارها

 

شرح وظایف حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

 1) معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

 2) مدیریت امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی

 3) مدیریت برنامه­ریزی و توسعه آموزشی(حضوری، آزاد، مجازی و...)

  

1) معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی

1.      برنامه­ریزی جهت تامین امکانات و تخصیص اعتبار لازم جهت تعامل علمی - آموزشی حوزه و دانشگاه و ایجاد زمینه مناسب جهت نیل به علم دینی و علوم انسانی اسلامی؛

 2.      برنامه­ریزی برای ارتقای مهارت­های علمی – تخصصی دانشجویان جهت ورود به جامعه؛

 3.      اداره و نظارت بر حسن اجرای كلیه سیاستها، مقررات و فرآیندهای آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، منطبق بر قوانین، مصوبات، مقررات و آئین­نامه­های اجرایی مربوطه با رویکرد گسترش دوره­های تحصیلات تکمیلی؛

 4.      برنامه­ريزي امور آموزشي و تحصیلات تکمیلی با همکاری واحدهای ذيربط و نظارت بر حسن اجراي وظايف واحدهای وابسته و اجراي برنامه­ها و فعالیت­های آموزشي هر دانشكده و ارزيابي آن و ارائه گزارش لازم به هیأت رئیسه؛

 5.      برنامه­ریزی آموزشی دانشگاه در راستای سند چشم­انداز، نقشه جامع علمی و آمایش سرزمین؛

 6.      بررسی و ارزیابی فعالیت‌های دانشگاه در چارچوب برنامه‌های رشد و توسعه کشور بر اساس اهداف سند چشم­انداز و برنامه­های توسعه و نقشه جامع علمی کشور در بخش آموزش عالی برای طرح در هیأت رئیسه؛

 7.      پایش و ارزيابي عملكرد آموزشي دانشجويان و اعضاي هیأت علمي و مديران آموزشي واحدھاي مختلف در هر نیمسال و انعكاس آن به رياست دانشگاه و اعلام نتیجه ارزيابي به اعضاي هیأت علمي؛

 8.      ارزیابی و بازنگری محتوای سرفصل­ها به منظور به روزرسانی، کارآمدی اعضای هیأت علمی دانشگاه، غنابخشی و ارزش­مداری و ارائه پیشنهاد لازم به وزارت علوم حسب مورد؛

 9.      اجراي دوره­هاي كوتاه­مدت آموزشي و ضمن خدمت و اهتمام به برگزاری دوره­های توانمندسازی و دانش­افزایی؛

 10. ارائه برنامه­ها و سیاستگذاری­ها تعیین ظرفیت و تکمیل ظرفیت آزمون­ها؛

 11. انجام سایر امور محوله و ارجاعی از سوی مقام مافوق وارائه گزارش عملکرد از فعالیت های حوزه کاری به ایشان.

 

 

مسئول دفتر و کارشناس آموزش

 1.      انجام کلیه امور مربوط به فرآیند انتقالی، میهمانی دائم و موقت و ... دانشجویان در بین دانشکده ها و سایر دانشگاه ها با تغییر رشته و یا بدون تغییررشته؛

 2.      دریافت کارنامه محرمانه پذیرفته شدگان و ارائه به دانشکده ها؛

 3.      پاسخگویی به کلیه مکاتبات، مراجعات، ارتباطات و ... اساتید، دانشجویان، مدیران و....؛

 4.      تفکیک و ارسال تاییدیه­های تحصیلی؛

 5.      تهیه، تنظیم، دریافت، ارسال نامه و بایگانی نامه و اسناد؛

 6.      هماهنگی جلسات(شوراها، درون سازمانی، برون سازمانی، دیدارها و...)؛

 7.      پیگیری­های لازم به منظور تهیه ابزار و موارد ضروری حوزه آموزش؛

 8.      همکاری و هماهنگی با سایر بخش­ها و در برگزاری همایش­ها، کارگاه­ها و دیگر فعالیت­ها؛

 9.      اطلاع رسانی به دانشجویان برای ارائه درخواست خود در بازه زمانی مشخص به دانشکده و بررسی و ارسال درخواست دانشجویان به دفتر مرکزی دانشگاه؛

 10. تجمیع گزارش های عملکرد بخش های موجود درحوزه معاونت آموزش و ارجاع به مقام مافوق؛

 11. انجام سایر امور محوله و ارجاعی از سوی مقام مافوق وارائه گزارش عملکرد از فعالیت های حوزه کاری به ایشان.

 نکته: مسئول دفتر  در امور دفتری پیگیری امور معاون و  در امور کارشناسی پیگیری امور مربوط به حوزه مسئول مافوق و ارائه گزارش به تناسب به هر یک از مسئولین؛

 

مدیر آموزشی و تحصیلات تکمیلی

 1.      پیگیری و اجرای سیاست­های آموزشی دانشگاه(اعم از مصوبات هیأت­رئیسه و شورای آموزش و تحصیلات تکمیلی) و نظارت­های لازم بر اجرای آنها؛

 2.      ارائه پیشنهادات و برنامه­های لازم در راستای تحقق سند چشم­انداز، نقشه جامع علمی و آمایش سرزمین؛

 3.      برنامه­ریزی و نظارت لازم به منظور ارائه پیشنهاد ظرفیت پذیرش دانشجو، ساماندهی امور ثبت نام، پورتال پذیرش دانشجو و تکمیل و ویرایش ظرفیت و جنسیت پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی، آمار و اطلاعات پذیرفته­شدگان، اطلاع رسانی­ها و....؛

 4.      هماهنگی بین بخش­های مختلف حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و سایر بخش­های مرتبط؛

 5.      نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل­ها، آیین­نامه­ها، بخشنامه­های آموزشی و امور جاری در دفتر مرکزی و دانشکده­ها؛

6.      نظارت و پیگیری کلیه مسائل آموزشی مرتبط با اعضا هیأت علمی وامور مدرسان حق­التدریس؛

7.      برنامه­ریزی و پیگیری برگزاری المپیادهای علمی دانشجویی دانشگاه، آزمون­های اختصاصی پذیرش دانشجو(آزمون­های ارشد طلاب)، کلاس­های آمادگی ارشد، کارگاه­های علمی دانشجویی، و......؛

 8.      برگزاری جلسات شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه و سایر شوراهای مرتبط؛

 9.      نظارت بر فرآیندهای میهمانی، انتقالی، انصراف، اخراج، تغییر رشته، فراغت از تحصیل و ... دانشجویان در تمامی مقاطع تحصیلی و نیز پیگیری اعلام مغایرت های شناسنامه ای، معدل و ... به سازمان سنجش و مراجع ؛

 10. پیگیری مسائل مربوط به تأسیس دانشکده­های جدید و رسیدگی به مشکلات، مطالبات و درخواست های موردی دانشکده ها و نیز دانشجویان تمامی مقاطع؛

11. نظارت بر مکاتبات با دانشگاه های کشور و کلیه دستگاه های دولتی و غیردولتی در خصوص صدور تأییدیه تحصیلی؛

 12. مدیریت و نظارت بر سامانه آموزشی گلستان؛ اعم از ساعات حضور استادان، برگزاری امتحانات، تأیید نمرات؛

 13. برنامه­ریزی و برگزاری کارگاه های آموزشی کارکنان و کارشناسان آموزش دانشگاه و دانشکده­ها و دانش افزایی اعضای هیات علمی؛

 14. انجام سایر امور محوله و ارجاعی از سوی مقام مافوق وارائه گزارش عملکرد از فعالیت های حوزه کاری به ایشان.

 

کارشناس  امور دانش آموختگان و امور دانشجویان شاهد و ایثارگر

 1.      دریافت لیست فارغ التحصیلان مقاطع از دانشکده ها و اعلام فارغ التحصیلی دانشجو؛

 2.      ثبت دانش آموختگان مقاطع کارشناسی و ارشد در سیستم و دفتر دانشنامه (جهت ارسال به وزارت و صدور مدارک اعم از گواهی فارغ التحصیلی، اصل گواهی موقت و اصل دانشنامه دانشنامه)؛

 3.      صدور و ارسال ریزنمرات تحصیلی و تاییدیه تحصیلی برای پذیرفته شدگان مقاطع تحصیلی بالاتر؛

 4.      پاسخ به استعلام و درخواستهای دانشگاه­ها، ادارات، سازمان­ها اداره کل دانش­آموختگان وزارت علوم و انجام و پیگیری مکاتبات دانشگاه با آن اداره کل و همچنین بررسی و تایید مدارک دانش آموختگان متقاضی اعزام به خارج از کشور؛

 5.      بررسی روند تحصیل دانش آموختگان در حین تحصیل و همچنین زمان فارغ­التحصیلی و صدور مدارک آنان(تایید صحت دانش­آموختگی و عدم مشکل قانونی در روند تحصیل؛

 6.      اعلام اتمام تحصیل دانشجویان مشمول به نظام وظیفه واتمام معافیت تحصیلی دانش آموختگان و پیگیری امور مربوط به حوزه نظام وظیفه دانشجویان؛

 7.      اجرا و آموزش آیین نامه­های تعهد آموزش رایگان ابلاغی از وزارت در رابطه با دانش آموختگان و دانشجویان انصرافی و اخراجی و .... و پاسخ به مکاتبات؛

 8.      تشکیل جلسات ستاد امور دانشجویان شاهد و ایثارگر؛

 9.      اطلاع رساني شايسته به دانشجویان شاهد و ایثارگر براي بهره­مندي از امكانات، تسهيلات و خدمات گوناگون آموزشي، فرهنگي و رفاهي؛

 10. برنامه ریزی و اجراي برنامه­هاي مورد نياز براي تقويت بنيه علمي و ارتقا وضعيت آموزشي، پژوهشي،‌ فرهنگي و رفاهي دانشجویان شاهد و ایثارگر؛

 11. ابلاغ، اجرا و پیگیری مصوبات، در رابطه با دانشجویان شاهد و ایثارگر(برگزاری مراسم و برنامه­های موردنیاز در زمینه ترویج فرهنگ شهادت، ایثارو بزرگداشت مقام شهدا و ایثارگران)؛

 12. ایجاد بانک اطلاعاتی دانشجویان شاهد و ایثارگر و به روز رسانی مستمر آن به منظور ارائه برنامه های لازم در این راستا؛

 13. پیگیری و جذب اعتبارات بمنظور پیشبرد برنامه های مصوب؛

 14. انجام سایر امور محوله و ارجاعی از سوی مقام مافوق وارائه گزارش عملکرد از فعالیت های حوزه کاری به ایشان.

 

کارشناس آموزش و تحصیلات تکمیلی

 1.      آگاهی کامل از آیین نامه ها و بخشنامه های موجود جهت اطلاع رسانی به دانشجویان و پاسخگویی لازم به مسائل این حوزه؛

 2.      تهیه ، تنظیم و انعکاس آمار دانشجویان جدید الورد ( ثبت نام اولیه و....) و انجام آمارهای مقایسه ای نسبت به سنوات گذشته جهت ارائه گزارش؛

 3.      بهره گیری از تمامی ظرفیت های نرم افزاری موجود (سامانه گلستان و...) در حوزه کاری و ارائه پیشنهادات لازم در خصوص ارتقا کمی و کیفی امور نرم افزاری و سایر برنامه های موجود در حوزه انجام فعالیت؛

4.      اعلام ظرفیت پذیرش دانشجو، بررسی پورتال سنجش، دریافت کارت آزمون پذیرفته شدگان و لیست نهایی آنان از سازمان سنجش (فیزیکی)؛

 5.      برنامه ریزی لازم جهت کلیه امور مربوطه به ثبت نام دانشجویان، انتخاب واحد، تشکیل پرونده ها و بررسی های لازم(کارنامه، تعداد واحدهای گذرانده شده، معادل سازی و....) در این مورد در تمامی مقاطع تحصیلی؛

6.      اعلام مغایرت های موجود در مدارک ثبت نام شدگان و نیز تغییر مشخصات شناسنامه ای همه مقاطع؛

7.      درخواست تأییدیه تحصیلی مدرک دانشجویان؛

8.      بررسی موارد و مشکلات آموزشی موجود در حوزه کاری و ارائه پیشنهادات لازم به منظور رفع آنها؛

 9.      امور مربوط به تأیید صلاحیت عمومی پذیرفته شدگان آزمون داخلی یا حافظان قرآن؛

 10. پیگیری وانجام امور لازم در حوزه امور اساتید(دعوت، ارائه درس و.....)؛

 11. بررسی کلیه امور دانشجویان در حوزه آموزش (مرخصی ها، راهنمایی ها، مسائل خاص، کمیسیون ها و....)؛

 12. انجام سایر امور محوله و ارجاعی از سوی مقام مافوق وارائه گزارش عملکرد از فعالیت های حوزه کاری به ایشان.

 

 

 

کارشناس نظارت و ارزشیابی آموزشی و استعداد های درخشان

 1.      نظارت مستمر بر فعاليتهاي آموزشي و تطبيق آن با آئين­نامه­ها، قوانين و بخشنامه­هاي آموزشي؛ 

 2.      ارزشیابی دانشجوئی از اساتید هیات علمی و مدعو(در هر نیمسال تحصیلی) و ارزشیابی مسئولین دانشکده(رئیس و معاون آموزشی یا مدیر گروه) از اساتید هیات علمی و بهره گیری از نرم افزارها و سامانه های موجود در این حوزه؛

 3.      نظارت و بررسی بر رزومه اساتید جدید حق التدریس، امور برنامه های درسی، سرفصل دروس و انطباق با مصوبات، سوالات امتحانی، طرح درس اساتید و...؛

 4.      تشویق مقالات پژوهشی اعضای هیات علمی بنا بر مصوبه هیات رئیسه محترم دانشگاه؛

5.      طراحی و استقرار نظام ارزیابی راهبردی، تنظیم، تدوین، تجزيه و تحليل آماري شاخص­هاي آموزشي و آخرين وضعيت هرم هيئت علمي و ارائه به مسئولين ذيربط؛

6.      بررسي مشكلات و موانع رشد كيفي آموزش در دانشگاه، ارايه طرح‌هاي مناسب و ارتباط با دانشگاه های معتبر جهت بهبود و افزايش سطح كيفي آموزشي و بعد نظارتی دانشگاه؛

 7.      پیگیری، نظارت و انجام امور مربوط به کارگاه های آموزشی اعضای هیات علمی؛

 8.      فراخوان ثبت نام بدون آزمون استعداد درخشان در مقطع کارشناسی ارشد؛

 9.      ارزیابی اولیه و ثانویه متقاضیان استعداد درخشان درون دانشگاه و متقاضیان استعداد درخشان از دانشگاه های دیگر؛

 10. بررسی پورتال سنجش و جایگزینی ظرفیت های تکمیل نشده؛

11. صدور معرفی نامه حایزین شرایط استعدادهای درخشان و معرفی ممتازین فارغ التحصیل در شش نیمسال و رتبه های برتر المپیادها؛

 12. اعلام اسامی به سنجش جهت تایید صلاحیت علمی؛

13. ثبت نام مشروط از معرفی شدگان استعداد درخشان در مقطع ارشد؛

 14. امور بررسی صلاحیت عمومی ثبت نام شدگان؛

15. پیگیری و اجرای امور ممتازین با آزمون استعدادهای درخشان و مصاحبه استعداد درخشان دکتری؛

 16. انجام سایر امور محوله و ارجاعی از سوی مقام مافوق وارائه گزارش عملکرد از فعالیت های حوزه کاری به ایشان.

 

مدیریت دفتر برنامه­ریزی و توسعه آموزشی(حضوری، آزاد، مجازی و ...)               

 

مدیر برنامه ریزی و توسعه آموزشی

 1.      تشخيص نيازهاي محوري دفتر برنامه‌ريزي درسي (اعم از نيازهاي فيزيکي، نيروي انساني و دوره‌هاي دانش افزايي، زیرساخت­های توسعه آموزشی، ارائه راهکارهای اجرایی، بسترسازی و....) و پيگيري جهت انعکاس اين نيازها به مسئولين دانشگاه؛

 2.      همکاري بر طراحي، پيشنهاد، استقرار و بازمهندسي  نظام مسير پيشرفت تحصيلي دانشجويان؛

 3.      برقراري ارتباط با مراکز قانوني بالادست مانند وزارت علوم و شوراي عالي انقلاب فرهنگي؛

 4.      برنامه‌ريزي جهت گسترش دوره‌ها و رشته‌هاي تحصيلي، یجاد رشته جدید، اصلاح و بازنگری سرفصل دروس، تعریف سرفصل و ...؛

 5.      مديريت شناسايي فناوريهاي جديد آموزشي و انجام مطالعات امکان سنجي در مورد بکارگيري آن؛

6.      نيازسنجي، تعيين مجريان طرح، عقد قرارداد و نظارت و ارزيابي تدوين و توليد درسنامه با مشارکت گروه آموزشي مربوطه؛

7.      نظارت بر طراحي و تدوين طرحهاي پيشنهادي توجيهي و امکان سنجي براي توليد بسته‌هاي آموزشي؛

8.      نظارت بر طراحي و تدوين درسنامه مکتوب و الکترونيکي با کمک ساير بخش‌هاي دانشگاه؛

9.      هماهنگي و مديريت سياستگذاري در حوزه آموزش مجازي در راستاي تحقق اهداف آموزشي دانشگاه ؛

10. تدوين، پيشنهاد و ارائه برنامه‌هاي راهبردي  و اجرای برنامه های عملیاتی در حوزه آموزش مجازي؛

11. پیگیری های لازم به منظور تعیین و تکمیل ظرفیت پذیرش دانشجو در حوزه کاری؛

12. تشکیل شورای برنامه ریزی آموزشی دانشگاه؛

13. پيگيري و ارتباط مداوم با دانشکده ها جهت دريافت نظرات و پیشنهادات در خصوص برنامه ریزی درسی؛

14. نظارت بر نحوه ارائه دروس و اظهار نظر در خصوص پیشنهادات دانشکده ها نسبت به متون دروس و محتوای دروس بر اساس برنامه و سرفصلهای مصوب؛

15. تهيه و تنظيم جدول ارائه دروس در مقاطع مختلف با توجه به سرفصلهای هر رشته؛

16. انجام سایر امور محوله و ارجاعی از سوی مقام مافوق وارائه گزارش عملکرد از فعالیت های حوزه کاری به ایشان.

 

کارشناس امور مجازی و آموزش­های آزاد، تولید محتوا و....

 1.      ارائه محتویات برنامه های آموزش مجازی جهت معرفی در تخصیص امتیاز؛

 2.      بارگذاری محتوای برنامه های آموزش مجازی در سامانه یکپارچه آموزش مجازی کشوری جهت تایید مجوزبرنامه ها و....؛

 3.      به روزرسانی و پشتیبانی صفحه آموزش مداوم در سایت دانشگاه؛

 4.      هماهنگی لازم جهت ارائه برنامه های تکثیر و توزیع سی­دی­های آموزش مجازی؛

 5.      هماهنگی جهت ارزشیابی از برنامه های حضوری؛

 6.      پیگیری مکاتبات مرتبط در حوزه آموزش مجازی و...؛

 7.      هماهنگی در انجام نیازسنجی از برنامه­های حضوری، آموزش های آزاد و... با توجه به نیاز متقاضیان و...؛

8.      پاسخگویی به سوالات مشمولین در خصوص برنامه ها مجازی و حضوری؛

 9.      تشکیل شورای مجازی و آموزشهای آزاد؛

10. تدوين دوره هاي کوتاه مدت پيشنهادي با استفاده از اعضاي هيأت علمي دانشگاه در راستاي نياز متقاضيان؛

 11. تولید محتوا (تنظیم قرارداد و تهیه متن درس، ضبط دروس، انجام امور لازم بر فایل ضبط شده و...)؛

 12. برگزاری کلاس های آنلاین، آزمون و دوره های آموزشی در Lms ؛

 13. انجام سایر امور محوله و ارجاعی از سوی مقام مافوق وارائه گزارش عملکرد از فعالیت های حوزه کاری به ایشان.