بستن

دوشنبه ٢٨ مرداد ١٣٩٨
کمیسیون موارد خاص
 

 

کمیسیون موارد خاص

شورای بررسی موارد خاص در دانشگاه­ ها و موسسات آموزش عالی جهت کمک به دانشجویانی که تحصیل آنها به هر دلیل با مشکل مواجه شده و حل آن با مقررات و آیین نامه های آموزشی موجود ممکن نمی باشد، تشکیل می­ گردد و بدین صورت است که موضوع دانشجویان مذکور در کمیسیون موارد خاص دانشگاه مطرح می­ گردد تا با رعایت مفاد آیین ­نامه موارد خاص، فقط به وضعیت تحصیلی آن دانشجویان رسیدگی و رأی نهایی برای رفع مشکل به وجود آمده صادر شود.

 

  • کمیسیون موارد خاص داخل دانشگاه

این کمیسیون در حدود و اختیارات تعیین شده برای دانشجویان واجد­الشرایط خاص تصمیم­ گیری می­ نماید.

 

  • شرح وظایف کارشناس کمیسیون دانشگاه

ـ دریافت درخواست­ های دانشجویان پیرامون: ادامه تحصیل(1)، بازگشت به تحصیل(2)، افزایش سنوات(3)، انتقال، میهمان، تغییر رشته(یا گرایش) و مرخصی دانشجویانی که بنا بر هر دلیلی دچار مشکل آموزشی شده اند.

ـ دعوت اعضا و برگزاری جلسات کمیسیون بررسی موارد خاص

 

  •  حدود و اختیارات شورای بررسی موارد خاص دانشگاه
    • اجازه ادامه تحصیل به دانشجویان در معرض اخراج. (مشروط به آنکه میانگین کلشان کمتر از ده نباشد و بعد از آن دیگر مشروط نگردند.)
    • موافقت با افزایش سنوات تحصیلی به مدت یک نیمسال برای دانشجویان کاردانی و کارشناسی ناپیوسته و دو نیمسال برای دانشجویان کارشناسی پیوسته و کارشناسی ارشد.
    • موافقت با بازگشت به تحصیل دانشجویانی که به دلایل موجه و با ارائه مدارک مستند حداکثر یک سال برای ادامه تحصیل مراجعه ننموده­اند و مشکلی از نظر مقررات وظیفه عمومی نداشته باشند.
    • موافقت با حداکثر دو نیمسال مرخصی بدون احتساب در سنوات برای دانشجویان با شرایط خاص و دارای مدارک مستند.
    • موافقت با حداکثر پنج نیمسال مرخصی زایمان.(یک نیمسال مربوط به قبل از زایمان و چهار نیمسال برای بعد از آن).

 

  •  شرح وظایف و فعالیت­های مربوط به کمیسیون موارد خاص دانشگاه
    • ارجاع تمامی امور مربوط به کمیسیون از طریق دانشکده ها به این دبیرخانه.
    • برگزاری جلسات کمیسیون هر دو هفته یکبار راس ساعت13(در صورت به حد نصاب رسیدن پرونده­ها).
    • دعوت از اعضای محترم کمیسیون در موعد مقرر توسط کارشناس کمیسیون.
    • آماده سازی و در دستور کار جلسه قرار دادن پرونده­های دانشجویان، توسط کارشناس مربوط برای طرح در جلسه و اتخاذ تصمیم.
    • تنظیم و تایپ صورت­جلسه و ابلاغ آن به دانشکده ها از طریق نامه، توسط کارشناس کمیسیون.

 

دبیرخانه شورای بررسی موارد خاص استان

 اموری که خارج از اختیار کمیسیون موارد خاص دانشگاه باشد، به کمیسیون استانی -که در حال حاضر دانشگاه خوارزمی به این عنوان تعیین شده است- برای بررسی و اظهار نظر ارجاع داده می شود.

 

کمیسیون مرکزی

اموری که خارج از اختیار شورای بررسی موارد خاص استانی باشد به کمیسیون مرکزی که در وزارت علوم مستقر است برای بررسی و اظهار نظر ارجاع داده می­شود و نظر نهایی را کمیسیون مرکزی صادر می­کند

 

نحوه ارائه درخواست دانشجو و فرایند کار

1.     مراجعه دانشجو به آموزش دانشکده برای تحویل مدرک و ارائه درخواست کتبی خود که شامل مشخصات فردی و دانشجویی همراه با مدارک لازم (پزشکی، خانوادگی، تحصیلی، مالی و... ) با دلائل مثبته و تکمیل کاربرگ شماره1

2.     مدارک ارائه شده توسط دانشجو باید به تائید مراجع ذیصلاح رسیده باشد و در صورت تائیدیه به عنوان مدرک مثبته استفاده خواهد شد.

3.     درخواست خلاصه پرونده آموزشی و وضعیت تحصیلی دانشجو از اداره آموزش

4.     ثبت نام در سامانه جامع خدمات آموزشی وزارت علوم (سجاد) به آدرس: https://portal.saorg.ir و دریافت کد رهگیری و شماره فرایند.

5.     اعلام کد رهگیری و شماره فرایند به آموزش دانشکده

6.     ارسال کد رهگیری و شماره فرایند توسط آموزش دانشکده به معاونت دانشجویی دانشگاه

7.     بررسی در خواست دانشجو توسط کارشناس کمیسیون و ارجاع به مدیر دانشجویی

8.     بازگشت پرونده به کارشناس کمیسیون برای قرار گرفتن در دستور جلسه

9.     طرح پرونده در کمیسیون بررسی موارد خاص دانشگاه

در پایان یادآور می ­شود، پیگیری تمام مراحل پیشرفت کار به عهده دانشجو بوده و عواقب تأخیر در ثبتنام و موارد مشابه آن بر عهده وی می ­باشد.

 

اعضای محترم کمیسیون موارد خاص

 

ردیف

نام و نام خانوادگی

پست سازمانی

سمت

۱

دکتر سیدمحمد نقیب

سرپرست داشگاه

رئیس کمیسیون

۲

دکتر علیرضا کاوند

معاون دانشجویی دانشگاه

دبیر کمیسیون

۳

دکتر رضا امانی

معاون پژوهشی دانشگاه

عضو

۴

دکتر مهدی عبدالهی پور

مدیر تحصیلات تکمیلی

عضو

۵

دکتر مهدی باکویی

عضو هیئت علمی

عضو

۶

دکتر سکینه آخوند

عضو هیئت علمی

عضو

 

 

پرونده های قابل بررسی در کمیسیون موارد خاص

1.     دانشجویانی که امکان بررسی پرونده آنها در آموزش وجود ندارد و خارج از مقررات آموزشی تشخصی داده شود.

2.     دانشجویانی که به هر دلیل مشکل آموزشی داشته ودر مرحله اخراج از دانشگاه قرار گرفته اند.

3.     دانشجویان سهمیه شاهد و ایثارگر پس از بررسی در کمیته ایثارگران در صورت عدم امکان کمک آموزشی.

4.     دانشجویانی که با مشکل بضاعت مالی در مورد پرداخت شهریه مواجه هستند.

5.     دانشجویانی که در خواست مهمان یا انتقال دارند(در صورتی که طبق مقررات امکان جابجایی نباشد).

6.     دانشجویان متقاضی سنوات اضافه.

 

توجه

عملکرد کمیسیون بررسی دانشگاه توسط کمیسیون استانی و عملکرد کمیسیون استانی از طرف وزارت علوم به طور سالانه مورد ارزیابی قرار می ­گیرد. در این ارزیابی چگونگی انجام امور جاری کمیسیون، پیشنهادهای روان سازی امور و پیام­رسانی خط مشی آموزش عالی، ایجاد وحدت رویه بین کلیه کمیسیون­ ها مورد بحث، بررسی و تبادل نظر قرار می­ گیرد. ارزیابی عملکرد کمیسیون استانی توسط هیئت نظارت بررسی و در صورت عدم رعایت اختیارات واگذار شده تصمیمات لازم جهت ادامه کار کمیسیون استانی توسط معاون دانشجویی وزارت علوم اتخاذ می­ شود.

 


(1) . برای دانشجوی مشروط.

(2) . برای دانشجویی که یک یا چند ترم انتخاب واحد نکرده باشد.

(3) . برای دانشجویی که در فرصت قانونی خود نتواند واحدهای خود را بگذراند.

 

 

 

 

آیین نامه
آیین نامه کمیسیون موارد خاص دانشگاه علوم و معارف قرآن کريم