ورود به پنل کاربری
اخبار > دبیر مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام: علم گرایی ، عقلانیت و معنویت، سه شاخصه اصلی دانشجوی انقلابی است
 


  چاپ        ارسال به دوست

دبیر مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام: علم گرایی ، عقلانیت و معنویت، سه شاخصه اصلی دانشجوی انقلابی است

به گزارش ایحاء، آیت الله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام با حضور در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ضمن دیدار با حجت الاسلام والمسلمین سید محمد نقیب رئیس دانشگاه، در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه به صورت مجازی، تشریح ویژگی های اصلی دانشجو و استاد تراز انقلاب پرداخت.

وی در ابتدا ضمن عرض تسلیت بمناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، با اشاره به روایتی از امیر المؤمنین علیه السلام، گفت : حضرت می فرمایند: «من در تمام مدت زندگی مشترکم فاطمه را عصبانی نکردم و او نیز مرا عصبانی نکرد». حضرت زهرا با توجه به عفت و حیای ایشان حتی درخواستی که بر حسب ظاهر در توان امیرالمونین نبود، نکرد. مطالعه درخصوص این زندگی مشترک، خیلی مهم است چرا که با کمترین امکانات، بهترین راه و روش تربیتی برای انسان را به همراه دارد.

آیت الله رمضانی با بیان اینکه در تمام دوران زندگی حضرت، از زمان ولادت تا شهادت، مشکلات فراوانی پیش روی ایشان بوده، اظهار کرد: با وجود این مشکلات و سختی ها، حضرت زهرا سلام الله، در هرجایی که نیاز به حضور ایشان در اجتماع بود، حضور داشتند. متاسفانه برخی از نظریه های افراطی، حضور زنان در جامعه را ممنوع می داند در حالی که نقش زنان به خصوص در امر آموزش و تربیت بسیار لازم و حیاتی است. امروزه با بررسی نظام آموزشی غرب می بینیم نقش مادران در حوزه تربیتی بسیار کمرنگ شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود قرآن کریم را کتاب زندگی عنوان کرد و افزود: نگاه ما نسبت به قرآن این است که قرآن کتاب قانون است. قرآن ضوابط و قوانین زندگی را آموزش می دهد و هرکس به آن قوانین دست یابد قطعا به آرامش خواهد رسید. متأسفانه برخی در تلاش اند که بگویند قرآن برای یک زمان خاص و متناسب با شرایط آن دوران نازل شده و ویژه قوم عرب است و نمی تواند جهانی باشد. در حالیکه این نظریه از پایه و اساس غلط است. قرآن کریم سه عنصر اصلی نگاه فکری، اخلاقی و عملی انسان را متحول می نماید و انسان را در یک مسیر تکاملی به صورت هدفمند قرار می دهد.

آیت الله رمضانی در ادامه به بیان ویژگی های دانشجوی انقلابی، بر اساس بیانات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب پرداخت و گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب سه عنصر اصلی علم گرایی، عقلانیت و معنویت از جایگاه بسیار مهمی برخوردارند.

وی اولین شاخصه دانشجوی تراز انقلاب را علم گرایی عنوان کرد و افزود: یکی از ویژگی های دانشجوی تراز انقلاب اسلامی علم گرایی است. ما باید در برابر قدرت های دنیا حضور علمی داشته باشیم. یکی از ابعادی که باعث شده انقلاب به قدرت امروزی دست پیبدا کند علاوه بر قدرت نظامی، قدرت علمی آن است. اگر ما این قدرت علمی را در کنار قدرت نظامی نداشتیم، این چنین در دنیا در میدان های عظیم مذاکره حضور پیدا نمیکردیم.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین بیان کرد: در حوزه علم، علما، دانشجویان، اساتید، حوزه و دانشگاه باید به روز باشند و از علوم جدید و کاربردی غافل نگردند. بسیار روشن است که پیشرفت های علمی در انقلاب اسلامی با گذشته به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

وی همچنین به بیان برخی از آمار و رتبه های علمی جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر متناسب با استاندارهای بین المللی پرداخت و اظهار کرد:  در سال 2019 ، 67744 مقاله بر اساس استانداردهای جهانی تولید کردیم که نسبت به سال قبل با رشد 13 درصدی مواجه بودیم. بر اساس مستندات علمی و پژوهش های محققان، دارای 208 دانشجوی برتر در دنیا هستیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام افزود: رتبه هفدهم از لحاظ تعداد دانشگاه ها در سال 2017، کسب 669 مدال در المپیاد های مختلف علمی، رتبه هشتم در هوا و فضا، رتبه پنجم در نانو تکنولوژی، رتبه چهاردهم در دانش و فناوری هسته ای، حضور در بین 13 کشور جهان از لحاظ دارابودن چرخه کامل سوخت هسته ای، رتبه دوم در حوزه سلول های بنیادین، و ... گوشه ای از افتخارات جوانان و محققان نظام جمهوری اسلامی در سال های پس از انقلاب است.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت ایشان از تولیدات و توسعه علمی کشور، اظهار کرد: الحمدالله با عنایت خداوند متعال و ائمه معصومین علیهم السلام و حمایت های بی دریغ رهبر معظم انقلاب، به لحاظ پیشرفت علمی ما در جایگاه های خوبی در جهان قرارداریم.

آیت الله رمضانی تولید مقالات علمی را منوط به عمل و قرار گیری در چرخه اجرایی عنوان کرد و افزود:  البته تولید مقالات باید آورده اجرایی داشته باشد. ما باید دنبال علم و دانشی برویم که موجب رشد در حوزه ها و موضوعات مختلف باشد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام در ادامه تصریح کرد: توقع جامعه از دانشجویان این است که علم را در بالاترین سطح خود فرا گیرند. انتظار این است هرکس در رشته خود به عنوان یک دانشمند شناخته شود. دانشجوی انقلابی اگر می خواهد گفتمان انقلاب را تبیین کند باید در متن این تمدن اسلامی قرار بگیرد و زمینه رشد در جامعه را فراهم کند.

 وی دومین شاخصه مهم دانشجوی انقلابی را عقل گرایی عنوان کرد و افزود: علاوه بر علم گرایی باید روح عقلایت در دانشجو حاکم باشد . یعنی مسیر زندگی را به درستی بشناسد. دنیا و آخرت را بشناسد و این طور نباشد که دنیار را آباد و آخرت را خراب کند. این نتیجه حکم عقل است . از آموزه های مهم دینی، عقل گرایی است.

آیت الله رمضانی معنویت گرایی را سومین شاخصه دانشجوی تراز انقلاب توصیف کرد و اظهار کرد: دانشجو هم باید متخصص باشد و هم باید تعهد داشته باشد که این تعهد، معنویت گرایی را به همراه دارد. منظور از معنویت، معنویت مسئولیت گریز و یا مسئولیت ستیز نیست بلکه معنویت مسئولیت پذیری است. معنویتی که در کنار عقلانیت باشد. از نظر دین عقلانیت و معنویت از یکدیگر جدا نمی شوند.  

وی یکی از مشکلات امروزی را سیاست زدگی برخی جوانان عنوان کرد و گفت: اگر سیاست را به معنای اصلاح امور جامعه در نظر بگیریم، حضور دانشجو و استاد بسیار ضروری خواهد بود. دانشجو به وقتش باید در حوزه های مختلف نقد کند و به تعبیر مقام معظم رهبری مطالبه گر و عدالتخواه باشد. اما این نقد باید عالمانه، واقع بینانه، دلسوزانه و حکیمانه باشد. این نقد قطعا جواب خواهد داد و باعث پیشرفت خواهد شد. اما سیاست زدگی باعث می شود که نقدها بر اساس کینه و با توهین همراه باشد. دانشجوی انقلاب باید حضور علمی و فکری در تمام مسائل نظام داشته باشد و درجای خود هم نقد کند اما این نقدها باید با گام برداشتن در مسیر حل مشکلات همراه باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین خطاب به اساتید انقلابی گفت: از استاد هم این توقع می رود که دانشجو را مطالبه گر، عقل گرا، در مسیر تفکر و فرهنگ محور تربیت کند. دانشجوی تراز انقلاب باید دانشجویی باشد که در فضای مهندسی فرهنگی نقش کلیدی خود را ایفا کند.

وی افزود: در گام دوم به این دلیل بعد از علم گرایی بحث اخلاق و معنویت آمده که اگر عالمی فاسد باشد، و معنویت گرا نباشد این جامعه از رشد انقلابی باز خواهد ماند. علمی می تواند در تراز این انقلاب باشد که همراه تعهد، کارآفرینی و عشق خدمت به مردم باشد. استاد در تزریق علم، معنویت، عقلانیت، امید، تفکر، خدمت به جامعه در ذهن دانشجو نقش برجسته ای دارد. استاد نباید در دانشجو ایجاد شبهه، یأس و ناامیدی کند. جامعه ای که در آن یأس و ناامیدی باشد پیشرفتی صورت نخواهد گرفت.

در بخش دیگر این جلسه استاد رمضانی به ارائه پاسخ سوالات دانشجویان و اساتید در این حوزه پرداخت.


١٣:١٥ - دوشنبه ٢٩ دی ١٣٩٩    /    عدد : ٤٨٣٩    /    تعداد نمایش : ١٨٣


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج