ورود به پنل کاربری
اخبار > اشتغال 75 درصدی فارغ التحصیلان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
 


  چاپ        ارسال به دوست

اشتغال 75 درصدی فارغ التحصیلان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

به گزارش پایگاه خبری ایحاء، دکتر مهدی داوری دولت آباد، سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در گفت و گو با خبرنگار ایحاء ضمن تقدیر و تشکر از معاون سابق آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بابت تلاش ها و فعالیت های ارزشمند در حوزه آموزشی دانشگاه، به تشریح فعالیت های پیش روی این معاونت، درخصوص عمده وظایف و برنامه های معاونت آموزشی دانشگاه پرداخت و اظهار کرد: معاونت آموزشی با توجه به اینکه فرآیندهای آموزش را در دانشگاه و دانشکده‌ها برنامه ریزی، اجرا و رصد و در نهایت نظارت می‌کند و از طرفی مباحث آموزش نیز، مباحثی عینی‌تر و ملموس‌تر نسبت به مباحث دیگر است، و هم اینکه دانشجو و استاد روزانه با آن سر و کار دارد، در واقع یکی از مهمترین معاونت های دانشگاه به شمار می رود.

دکتر داوری محوریت این دانشگاه را مباحث علوم قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام عنوان کرد و افزود: قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، مزیت‌ها و ظرفیت‌های خیلی بالایی را برای دانشگاه ما ایجاد می‌کند و این مسأله طبیعتاً هم برای دانشجو و هم برای استاد و هم برای کارمند، فضای اخلاقی و تربیتی شکل می‌دهد.

وی همچنین بیان کرد: مسأله آموزش در همین چارچوب رنگ و بوی معنوی و قرآنی به معنای تربیتی و اخلاقی پیدا می‌کند؛ خروجی این تعالیم منحصراً برای تحصیلات آکادمیک و اینگونه مسائل نیست، بلکه یک وجه آن است، بلکه بر خود فرد اثرگذار است، در زندگی و ارتباطات و هویت فرد تأثیر می‌گذارد و هویت دینی و شخصیتی فرد را تقویت می‌کند. یعنی دانشجویان ما در محیط بیرون از دانشگاه نیز منشأ اثر قرآنی، تربیتی و اجتماعی مثبت هستند .

دکتر داوری با بیان اینکه فرآیند آموزش یک فرآیند کاملاً دقیق است، گفت: وظایفی که برای معاونت آموزش تعیین شده است، اداره و نظارت بر حسن اجرای کلیه سیاست‌ها، مقررات و فرآیندهای آموزش و تحصیلات تکمیلی مؤسسه است.

وی گفت: برنامه‌ریزی امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی با همکاری واحدهای ذیربط که دانشکده‌ها هستند و نظارت بر حسن اجرای وظایف واحدهای وابسته و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی هر دانشکده و ارزیابی آن؛ دومین وظیفه مهم این بخش می باشد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در ادامه بیان کرد: مورد سوم پایش و ارزیابی عملکرد آموزشی دانشجویان، اعضای هیأت علمی و حتی مدیران آموزشی است که به صورت سالانه و یا هر نیم سال این امر محقق می گردد.

وی با اشاره به حوزه های کاری معاونت آموزش ، گفت: یکی از حوزه‌هایی که در آن برنامه داریم، حوزه گسترش و توسعه رشته‌های جدید میان رشته‌ای در دوره‌های ارشد و دکتری است که بخشی از کارهای آن انجام شده و دانشگاه به این سمت حرکت خواهد کرد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ادامه داد: در نظر داریم اگر بتوانیم رشته‌های جدید را در سال تحصیلی آینده عملیاتی کنیم و در این راستا با وزارت علوم درحال رایزنی و پیگیری هستیم و با توجه به این‌که رسیدن به این هدف نیازمند فراهم‌کردن مقدماتی است، مکاتباتی با دانشکده‌ها و برخی نهادها در این زمینه داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: بحث دوم در معاونت آموزش که با جدیت دنبال آن هستیم، بحث تولید و ارتقای کیفیت متون آموزشی است و با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان سمت انجام شده، این کیفیت آموزشی در بخش منابع و کتاب ها محقق خواهد شد.

دکتر داوری با بیان این‌که ما ۱۱ عنوان کتاب درسی را با همکاری سازمان سمت تصویب کردیم که این کتب به صورت درسنامه است، بیان داشت: سه عنوان از این درسنامه‌ها زیر چاپ است که امیدواریم به زودی نهایی شده و در دسترس قرار بگیرد و هشت عنوان دیگر از این کتاب ها نیز در مرحله نهایی اصلاح و ارزیابی قرار دارد که امیدواریم سریع تر به چاپ برسد.

وی تصریح کرد: برای تصویب ۱۱ عنوان کتاب جدید دانشگاه نیز مکاتبه مجددی با سازمان سمت انجام دادیم که مورد موافقت اولیه قرار گرفته و بعد از تصویب نهایی، دانشگاه با ۲۲ عنوان کتاب درسی و درسنامه‌ای، افق جدیدی را پیش روی خود خواهد داشت.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در بخش بعدی سخنان خود به فعالیت آموزشی اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه اشاره کرد و گفت: نزدیک به ۷۰ نفر از اساتید دانشگاه از اعضای هیأت علمی هستند که به صورت مستمر، تدریس و فعالیت آموزشی دارند.

وی با بیان این که پتانسیل دانشگاه در زمینه اساتید و هیأت‌های علمی پتانسیل بالایی به جهت ارتقاء و رشد مراتب علمی است، افزود: تعداد سه نفر از اساتید هیأت علمی ما دانشیار هستند و حدود هفت تا ۱۰ نفر از اساتید دیگر نیز در آستانه دانشیاری قرار دارند و مرتبه علمی آنان با همت و لاش اساتید محترم، در آینده به دانشیاری ارتقاء می یابد.

دکتر داوری گفت: از بین ۱۸ دانشکده فعال در سطح کشور تعداد ۱۳ دانشکده در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد فعالیت دارند و تعداد ۵ دانشکده فعالیت علمی در مقطع کارشناسی را دنبال می کنند که در تلاش هستیم با برطرف شدن موانع، فعالیت مقطع کارشناسی ارشد را نیز در این دانشکده ها پیگیری نمائیم.

وی با تأکید بر این که به دنبال ایجاد تنوع رشته‌ای و ارتقای تحصیلات تکمیلی دانشکده ها به مقاطع بالاتر هستیم، ادامه داد: بنا داریم برای دانشکده علوم قرآنی تهران با توجه به این که اعضای هیأت علمی دانشیار هم در این دانشکده داریم مقطع دکترا را راه اندازی کنیم و در این زمینه رایزنی هایی را با وزارت علوم خواهیم داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تصریح کرد: دانشکده‌ها هر اندازه در زمینه ارتقای علمی اساتید و دانشجویان خود بتوانند فعالیت بهتری داشته باشند و اساتید آنها از رشد علمی بالاتری در بحث پژوهش، آموزش، ارائه مقالات و کتاب‌ها برخوردار باشند، این دانشکده ها در اولویت ارتقای تحصیلات تکمیلی و راه اندازی مقطع ارشد و دکتری قرار می گیرند.

وی یکی از برنامه های معاونت آموزش جهت ارتقای کیفیت علمی دانشکده ها را فراخوان جذب هیأت علمی عنوان کرد و اظهار داشت: تعداد ۹۰ متقاضی برای عضویت در هیأت علمی دانشگاه و تدریس ثبت نام کرده اند که باید شرایط این افراد در کارگروه مربوطه بررسی و اعلام شود.

دکتر داوری افزود: در حال حاضر برای دانشکده های علوم قرانی زابل، زاهدان، بندرعباس و شاهرود جهت جذب هیأت علمی اعلام نیاز کرده ایم و این چهار دانشکده را در دستور کار داریم، که به دو نفر برای زابل، یک نفر برای زاهدان، یک نفر برای بندرعباس و یک نفر برای شاهرود مورد نیاز باشد؛ کارهای مقدماتی این بحث در حال انجام است و به زودی متقاضیان برای مصاحبه در کارگروه‌های تخصصی دانشگاه دعوت می شوند و این امر تحولی برای دانشکده ها خواهد بود و ان شاالله اساتید جدیدی به آن مجموعه‌ها ملحق خواهند شد.

وی به بحث جذب دانشجو در سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: امسال طبق آمار اولیه که در مهرماه صورت گرفت حدود ۱۵۹۲ نفر ثبت نام داشتیم که از این تعداد ۹۷۶ نفر در مقطع کارشناسی و ۶۱۶ نفر در مقطع ارشد ثبت نام کرده اند که نسبت به دانشگاه‌های دیگر، سطح جذب ما بسیار خوب و مطلوب بوده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان این که در این دانشگاه، نزدیک به ۵ هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند و این نشان می دهد که توانایی و ظرفیت در دانشگاه‌ بسیار بالا است و در بخش های علمی و پژوهشی و خلاقیت‌ها، خروجی های خوبی داریم.

وی ادامه داد: با توجه به آمار بالای مقالات علمی پژوهشی و رشد ۶۰۰ درصدی مقالات اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه در سال جاری و کتاب‌هایی که اساتید ما چاپ کرده‌اند، دانشگاه در سطح مطلوب و خوبی قرار دارد و در همین راستا ما از سال آینده، اساتید دانشگاه را به ارائه مقالات علمی و پژوهشی بیشتر ترغیب کرده ایم تا هم سطح علمی دانشگاه و هم سطح علمی اساتید ارتقاء یابد.

دکتر داوری با اشاره به بحث شناسایی دانشجویان نخبه علمی، خاطرنشان کرد: ما بخشی از دانشجویان نخبه را در المپیاد دانشجویی علوم قرآن و حدیث و رتبه های کسب شده شناسایی و از آنان تقدیر به عمل می آوریم و بخشی را هم در ورودی‌های هر دوره دانشکده ها شامل نفرات اول تا چهارم هر کلاس شناسایی نموده و از آنان در مناسبت های علمی پژوهشی یا فرهنگی اجماعی تقدیر به عمل می آید . این سنگ بنای خوبی است که در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گذاشته شده است.

وی بیان داشت: یک برنامه دیگر در بحث شناسایی دانشجویان نخبه، در فرآیند آموزش صورت می گیرد و آن بحث دستیار آموزشی یا دستیار تدریس است، به این شکل که از قابلیت دانشجویان مستعد و نخبه در فرآیند آموزش و کمک به استاد درس کمک بگیریم، یعنی دانشجوی خوش استعداد و نخبه را زیر نظر استاد قرار می دهیم تا برخی برنامه های آموزشی کلاس را که نیاز نیست استاد خود در کلاس آن را بیان کند، به دانشجو واگذار نماید و دانشجوی نخبه این مباحث را به عهده بگیرد و آن‌ها را برای همکلاسی‌های خود تدریس یا مرور نماید.

وی با اشاره به اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، گفت: یک آماری داریم که بالای ۷۵ درصد دانشجویان ما شاغل و مشغول به کار در مراکز مختلف از جمله آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، ادارات اوقاف و امور خیریه، دانشگاه‌ها، امور مساجد و کانون‌ها و ... هستند.

دکتر داوری با بیان این که درصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه ما از فارغ التحصیلان دانشگاه‌های دولتی نیز بالاتر است، افزود: در این عرصه رایزنی‌هایی با وزارت علوم و آموزش و پرورش صورت گرفته تا معلمان و نیروهای مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش از فارغ التحصیلان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به ویژه در رشته های تربیت دبیر و تربیت مربی که نیاز آن برای آموزش و پرورش نیز تعریف شده است، جذب شوند که امیدواریم نتیجه بخش باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اعلام این خبر که در بحث آموزش مجازی دانشگاه، به دنبال تأسیس دانشکده مجازی هستیم، گفت: طبیعتاً این کار پیش نیازهایی دارد و طبق مکاتبات و پیگیری‌هایی که با وزارت علوم انجام دادیم، نیاز به تولید محتوا و دروس مجازی در این بخش هست که این کار در حال انجام است و تعداد کمی از دروس باقیسمانده که در دست تدوین و نزدیک به نهایی شدن است.

وی ادامه داد: البته همچنان که میدانید این کار، زمان‌بر بوده ولی با جدیت و به سرعت در حال انجام آن هستیم.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان این که ما یک فاز دیگر را در بحث مجازی و تدریس مجازی وارد شده ایم، گفت: طبق مجوز وزارت علوم، می توانیم ۱۰ درصد دروس خود را به صورت مجازی به دانشجویان ارائه دهیم که از ترم جاری برخی از این دروس ارائه شده است.

وی با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه بتوانیم سال آینده دانشکده مجازی را راه اندازی کنیم، افزود: با جدیت دنبال این هستیم که بتوانیم این موضوع را به یک نتیجه قابل قبول برسانیم.

دکتر داوری در بخش دیگری از سخنان خود در مورد اعتبار مدارک دانشگاه توضیحاتی ارائه کرد و گفت: دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشگاهی رسمی و دارای هیأت امناء، اساسنامه، هیأت رئیسه و اساتید و هیأت علمی مورد تایید وزارت علوم می باشد و از مراجع قانونی همانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم دارای مجوز است و اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به دانشگاه ابلاغ شده؛ از همین رو هیچ شک و شبهه‌ای درباره رسمیت دانشگاه و اعتبار مدارک وجود ندارد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به نحوه نظارت بر عملکرد اساتید دانشگاه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: اساتید ما اعم از هیأت علمی یا اساتید مدعو، اساتیدی هستند که در دانشگاه به صورت منظم ارزیابی شده و کارشان را دانشجویان می‌بینند و توسط مسئولان دانشگاه مورد تقدیر قرار می گیرند.

وی با بیان این که بحث نظارت بر عملکرد علمی و آموزشی اساتید نیز وجود دارد، خاطرنشان کرد: در این زمینه چندین مرحله وجود دارد؛ یک مرحله ارزیابی استاد توسط دانشجویان است که در سامانه گلستان مانند سایر دانشگاه‌ها برقرار است، مرحله بعد ارزیابی دانشجویان نخبه از استاد است، مرحله بالاتر از طریق مسئولان دانشکده و دانشگاه صورت می گیرد.

وی با بیان این که بحث جذب استاد مدعو در دانشکده از طریق شورای آموزشی دانشکده متشکل از رئیس ، معاون آموزشی، مدیر گروه و یک یا دو نفر از اساتید هیأت علمی صورت می گیرد، گفت: رزومه، سوابق تدریس، سطح علمی و سطح پژوهشی استاد در شورای آموزشی دانشکده بررسی شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با تأکید بر این که اساتید ما با دقت انتخاب می‌شوند، گفت: گاهی اگر با موردی روبرو شویم که نیاز باشد استادی را با استاد دیگری جایگزین کنیم، این از طریقمدیرگروه و مسئولان دانشکدهو با استفاده از ابزارهای نظارتی دانشگاه انجام خواهد شد و طبق روال و شیوه مناسب انجام می شود.

وی در پایان ضمن قدردانی از زحمات مدیران و کارشناسان معاونت آموزشی دانشگاه، بیان داشت: امیدوار هستیم که شاهد ارتقای روز به روز آموزش هم در جهت کمی و کیفی باشیم که یک خدمت کوچکی در جهت خدمت به قرآن کریم و معارف اهل بیت (ع) انجام دهیم.


١٣:٣٠ - چهارشنبه ٤ دی ١٣٩٨    /    عدد : ٤٢٨٠    /    تعداد نمایش : ٦٨٦


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج