شماره 8

نقد گفتمان رایج تبلیغ دینی در فضای سایبر از منظر شاخصه انتظار در قرآن و روایات اهل بیت (ع)

کرسی علمی – ترویجی

عنوان کرسی: نقد گفتمان رایج تبلیغ دینی در فضای سایبر از منظر شاخصه انتظار در قرآن و روایات اهل بیت(ع)

معاونت پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با همکاری حوزه علمیه خواهران اردستان

ارائه دهنده: سرکار خانم زهره جمالی زواره

ناقد اول: جناب آقای دکتر محسن خوش فر

ناقد دوم: جناب آقای دکتر سید کریم خوب بین خوش نظر

دبیر علمی کرسی: سرکار خانم راحله عبابافی زواره

زمان: یکشنبه 11 خرداد ماه 1404 ساعت 10 الی 12

 

چکیده

فعالیت‌هایی که در فضای سایبر به عنوان فعالیت تبلیغی در جهت نشر معارف دینی انجام می‌شود از نگاه‌های مختلف قابل بررسی و نقد است. در نگاه فرا مکانی، کاری به جزئیات موجود، محتوا و اشکالات جزئی نداشته و سعی می‌شود نگاه از بیرون باشد. بعنوان نگاهی کلان‌تر بر آنچه انجام شده و می‌شود . با توجه به فراگیری استفاده از فضای سایبر و تبعات فعالیت‌های نادرست احتمالی، ضرورت و اهمیت این کار بدیهی است. بر طبق رصد فعالیت‌های تبلیغی موجود، گفتمان رایج بین مبلغان، از جهت ارکان تبلیغ در بیان رایج امروزی، نگرشی ابزاری است. بررسی کل کلام حضرت مهدی(عج) نشان می‌دهد از همان ابتدای تولد، روح حاکم بر کلام ایشان نوعی ایجاد آمادگی در پیروان، در جهت درک و باور حضور امام، بدون ارتباط مستقیم با ایشان بوده است؛ بنابراین شاخص انتظار البته به معنای خاص آن، همان «زمان غیبت بودن» است. نتیجه حاصل از بررسی سخنان حضرت آن است که، در حادثه واقعه فضای سایبر، پیروی همگان به ویژه علما و مبلغان دین، از رهنمودهای رهبری در نحوه مواجهه و عملکرد، جزء وظایف بلکه از الزامات و ضروریات زمان غیبت است. در این نوشتار که در جمع‌آوری محتوا از روش کتابخانه‌ای و رصد مستقیم استفاده نموده و بر طبق تحلیل و تبیین بیانات مقام معظم رهبری به عنوان جایگاه ولایت فقیه امروز مشخص شد؛ عدم شناخت جامع و عمل بر طبق بخشی از یک منظومه، ابزار انگاری فضای سایبر از پنج جهت، نگاه ناقص به فضای مجازی، روحیه تسلیم و عدم قاطعیت در میدان مبارزه و عدم وحدت عملکرد و نگاه کلان و بین المللی و القای سرگردانی به مردم مهمترین نقدهای فعالیت های کنونی است. برطبق بررسی‌های انجام شده متاسفانه فعالیت‌های تبلیغی در فضای سایبر کنونی با جهاد تبلیغ تا حد قابل توجهی فاصله دارد.

کلید واژگان: فضای سایبر، تبلیغ دین، گفتمان رایج، نقد، شاخصه انتظار.

تنظیمات قالب