بررسی راهکارهای ارتقای نقش قرائت قرآن کریم در توسعهی فرهنگ قرآنی کشور با تاکید بر نهادهای علمی تحصیلی
کرسی علمی – ترویجی
عنوان کرسی: بررسی راهکارهای ارتقای نقش قرائت قرآن کریم در توسعهی فرهنگ قرآنی کشور با تاکید بر نهادهای علمی تحصیلی
معاونت پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم (دانشکده علوم قرآنی قم)
ارائه دهنده: جناب آقای دکتر علی اصغر شعاعی
ناقد اول: جناب آقای دکتر صمد اسمی قیه باشی
ناقد دوم: جناب آقای دکتر سید محمد اسماعیلی
دبیر علمی کرسی: جناب آقای دکتر سید ادریس ناصری عیلامی
زمان: یکشنبه 11 خرداد ماه 1404 ساعت 12:30 الی 14:30
چکیده
قرآن کریم، پیام روشن الهی است که همه انسانها را به فلاح و رستگاری دعوت میکند. از صدر اسلام تاکنون، قرائت این کتاب الهی، بعنوان یکی از مراتب انس با قرآن کریم، مورد توجه مسلمانان و از عوامل مهم تبلیغ دین بوده است. از سوی دیگر، علیرغم تلاشها و فعالیتهای نهادهای علمی کشور، نظیر وزارت آموزش و پرورش، حوزههای علمیه و دانشگاهها بعنوان نهادهای مهم در امر فرهنگسازی، شاهد ضعفهایی در زمینه قرائت قرآن در کشور هستیم. در تحقیق پیشرو، سعی بر این است که پس از بررسی اسناد بالا دستی نهادهای یاد شده اعم از اهداف، سیاستها و شرح وظایف و نیز بهرهگیری از نقطه نظرات کارشناسان و صاحب نظران هر حوزه، میزان اهتمام و بهرهگیری از قرائت قرآن جهت تبلیغ دین در این نهادها مورد بررسی قرارگرفته است و پس از تبیین عوامل تأثیرگذار، نظیر اولویت داشتن برنامههای قرآنی، توجه کافی به بحث فرهنگسازی، راهکارهایی از قبیل کیفیت بخشی برنامهها و محتواهای آموزشی، انتخاب مدیران و مدرسان شایسته قرآنی، بکارگیری شیوههای نوین و آسان آموزشی و نیز تعامل هر چه بیشتر با سایر نهادهای قرآنی دولتی و مردمی در راستای ارتقای نقش نهادها در تبلیغ دین با رویکرد قرائت قرآن کریم ارائه شده است.
کلید واژگان: قرائت قرآن، فعالیتهای تبلیغی، جایگاه قرائت، نهادهای علمی تحصیلی.